Om avdelingen og seksjonen
Spesialisthelsetjenesteavdelingen har ansvar for å videreutvikle spesialisthelsetjenesten, med særlig oppmerksomhet rettet mot kvalitet og tilgjengelighet, og følgene av demografisk, medisinsk og teknologisk utvikling.
Seksjon for finansiering og styring har blant annet ansvaret for å utvikle finansieringssystemene for spesialisthelsetjenesten. Seksjonen samordner arbeidet avdelingen gjør med sykehusøkonomi og statsbudsjettet for øvrig. Eksempler på andre store ansvarsområder for seksjonen er oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene, samhandling mellom sykehus og kommuner, ventetider i spesialisthelsetjenesten og avtalespesialistordningen.
Helse- og omsorgsdepartementet skal samle ansvaret for eier- og myndighetsstyring av spesialisthelsetjenesten i en ny avdeling. Eieravdelingen og spesialisthelsetjenesteavdelingen skal av den grunn slås sammen. Arbeidsoppgavene til stillingen vil bestå også i ny avdeling.
Om stillingen
Gjennom jobben vil du blant annet bidra til at sykehusenes økonomiske rammer utvikler seg i tråd med behovene, og samtidig legge til rette for effektiv drift og god fordeling av de samlede ressursene til spesialisthelsetjenesten. Arbeidet skjer i tett og tverrfaglig samarbeid med andre kompetente personer på tvers av flere avdelinger. Du vil særlig ha ansvar for koordinering av budsjettarbeidet i avdelingen. Dette omfatter blant annet prosesstyring, veiledning, kvalitetssikring og samordning av bidrag på tvers av seksjonene i avdelingen. Du får ellers varierte oppgaver innen ansvarsområdene i avdelingen ut fra blant annet kompetanse og arbeidserfaring. Stillingen passer godt for deg som er interessert i politikkutforming på helsefeltet, i grenseflaten mellom økonomi, helsefag og teknologi.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Du må ha
- høyere økonomisk utdanning på masternivå (f.eks, samfunnsøkonom eller helseøkonom)
- svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- god tallforståelse, analytisk tilnærming og kompetanse i bruk av regneark.
Vi vil også kunne vektlegge
- kjennskap til statlig budsjettarbeid og øvrig departementsarbeid
- gode faglige resultater fra videregående og høyere utdanning
- god samfunnsforståelse og interesse for politiske prosesser
Vi ser etter deg som
- er pliktoppfyllende og etterrettelig
- kan arbeide godt både selvstendig og i tverrfaglige team
- er fleksibel og leveringsdyktig, også når fristene er korte
- tar initiativ og har god gjennomføringsevne
- er raus og har gode samarbeidsevner
- er strukturert og systematisk
Vi kommer særlig til å legge vekt på om du er personlig egnet for stillingen. Vi ønsker at du kan tiltre snarlig.
Vi tilbyr
- Fast 100% stilling
- Et spennende arbeidsområde med gode muligheter til utvikling
- Et godt arbeidsmiljø med kompetente og engasjerte kollegaer
- Fem uker ferie, fleksitidsordning og gode velferdsordninger
- Trening i arbeidstiden
Den som ansettes må kunne autoriseres for behandling av informasjon gradert BEGRENSET eller høyere etter sikkerhetsloven
Lønn
Kr 540 000 - 620 000 avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For særskilt kvalifiserte søkere kan vi vurdere høyere lønn.
2 % innskudd til Statens pensjonskasse blir trukket fra lønnen. Medlemskapet er en av de beste pensjonsordningene i landet, med gunstig boliglån og gode forsikringsordninger.
Mangfold og inkludering i Helse- og omsorgsdepartementet
Vi er opptatte av mangfold, og mener inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker å være en arbeidsgiver som speiler folket, og vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å medvirke til enda bedre oppgaveløsing. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og personer som har stått utenfor arbeid eller utdanning i lengre tid, og vi legger til rette arbeidsforholdene om det trengs.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi kalle inn minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil se positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på .
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkryssingen i jobbsøkerportalen gir grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter
Bakgrunnssjekk
HOD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker, og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med tilsettingen.
Slik søker du
Send søknad elektronisk via lenken "Søk stillingen" nederst på siden til JobbNorge.no. Legg ved vitnemål og eventuelle attester, og legg inn opplysninger til din CV.
Alle dine personopplysningar blir tatt vare på i samsvar med GDPR.
Unntak fra offentlig søkerliste
I samsvar med offentleglova § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Epost:
Logg inn for å se kontaktinformasjonLogg inn for å se kontaktinformasjon