Er du den vi ser etter?
Vil du jobbe med en tjeneste i utvikling som løser transportnæringens behov? Da kan du være den lederen vi trenger.
Når et kjøretøy er så tungt at det overskrider en bros tillatte kapasitet, skal Statens vegvesen ledsage kjøretøyet for å sikre korrekt passering av broen. Tjenesten utføres av egne sjåfører som er lokalisert over hele landet. Statens vegvesen har ansvar for utarbeidelse og fastsettelse av veglister som definerer tillatt bruksklasse på offentlig veg – dette definerer hvilke kjøretøy som kan kjøre hvor på norske veger. Vi kontrollerer og godkjenner nye registreringer og lagring i Nasjonal vegdatabank (NVDB) og publisering av veglistene.
Ansvaret for ledsagelse av spesialtransport er organisatorisk plassert i en egen seksjon i avdeling Trafikkstyring og beredskap i divisjon Transport og samfunn. Avdelingen har ellers ansvaret for vegtrafikksentralene og nasjonale oppgaver innenfor samfunnssikkerhet og beredskap.
I stillingen som seksjonssjef vil du ha ansvaret for en god og effektiv leveranse av enhetens tjenester. Dette innebærer blant annet økonomi-, oppfølgings- og personalansvar for medarbeiderne i enheten samt god samhandling og kontakt med transportnæringen og andre veieiere. Du vil også ha ansvaret for videreutvikling av tjenesten. Er du en erfaren og trygg leder som gir retning og inspirerer? Vil du være med å løse et viktig samfunnsoppdrag? Skaper du et godt samarbeidsklima og er en god rollemodell? Håndterer du utfordringer og beholder fokus i krevende situasjoner med stramme tidsskjemaer og høy arbeidsbelastning? I så fall så kan dette være stillingen for akkurat deg!
Kontorsted for stillingen er åpent innenfor Statens vegvesen sine lokasjoner utenfor Oslo. Aktuelle steder kan være Trondheim, Lillehammer, Moss eller Drammen. Andre kontorsteder kan også vurderes.
Arbeidsoppgaver
Dine arbeidsoppgaver vil være å sørge for gode og effektive leveranser av tjenesten samt følge opp utvikling og digitalisering. Det tilligger også stillingen økonomi-, oppfølgings- og personalansvar der du må lede og styre seksjonen i henhold til definerte mål. Ved enheten er det totalt 26 ansatte geografisk spredt over hele landet. Det vil dermed være utstrakt fjernledelse i stillingen.
Du vil inngå i ledergruppen til avdelingsdirektør for Trafikkstyring og beredskap og medvirke i utvikling og ledelse av avdelingen. Du må videre sikre oppfølging og rapportering på seksjonens arbeid, samt at seksjonen har rett kompetanse, gode verktøy og gode arbeidsmetoder.
I tillegg vil du ha en avgjørende rolle i utviklingen av seksjonens tjenester, kontakt med transportnæringen og samhandling med andre veieiere og aktuelle aktører.
Kompetansekrav
Du må inneha
- Minimum treårig høyere utdannelse fra universitet eller høyskole innen fagområdene transport, maskin eller logistikk. Andre relevante fagområder kan vurderes.
- Kjennskap til regelverk for transport og/eller arbeid på veg.
- Utdannelse innen ledelse og personalhåndtering eller omfattende erfaring fra ledelse i større virksomheter. Må kunne vise til dokumenterte resultater som leder.
- Kunnskap og/eller erfaring fra omstillingsarbeid og endringsledelse.
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
Det er ønskelig med
- Kompetanse innen digitalisering og utviklingsarbeid.
- Erfaring fra transportnæring og operasjonell virksomhet innen transport eller logistikk
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper
Vi legger vesentlig vekt på de personlige egenskaper for denne stillingen. Vi ser etter deg som
- gir teamet en klar opplevelse av retning; inspirerer, motiverer og holder fokus på målene.
- er strukturert og systematisk.
- er endringsvillig.
- utvikler mennesker gjennom delegering, ansvarliggjøring og veiledning;
- er stødig og til å stole på, støtter og oppmuntrer teamet til gode relasjoner preget av tillit og godt samarbeid for å nå felles mål. som Kommuniserer godt og engasjerer de du prater med Formidler poenger tydelig i både grupper og på tomannshånd,
- er en god rollemodell som håndterer utfordringer og beholder fokus og ro i krevende situasjoner og med høy arbeidsbelastning.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt avdelingsdirektør Nils Audun Karbø på tlf. 90759656 for en trivelig og uforpliktende samtale.