(KarriereStart.no):

Omstillingen fra feriemodus til de daglige rutinene på jobben kan være brutal. Du har hundrevis av e-post du skal gjennom og kanskje en rekke løse tråder å nøste opp.

 

Det er ofte den mentale omstillingen som er verst, og for noen kan det føles som hele ferien er bortkastet når man er tilbake i akkurat samme stressmodus etter kun noen dager. Det er selvsagt forskjell på jobbinnhold og hvilket yrke du har. Noen jobber tvinger deg til å koble på turboen fra første minutt, mens andre arbeidstakere har anledning til en mykere overgang.

 

Uansett vil vi velge ulike metoder: Det finnes dem som foretrekker å hoppe i det – andre liker å ta det rolig i starten. Vi mennesker reagerer ulikt på stress, og har forskjellige metoder for å takle brå endringer i hverdagslivet.

 

Ganske mange eksperter anbefaler oss en myk overgang: Legg deg litt tidligere enn du har gjort i ferien, og venn deg gradvis til å stå opp i tide til jobben. Ikke arbeid veldig mye overtid for å ta igjen det tapte, men dropp også å ha de store ambisjonene for alt du skal gjøre etter arbeidstid. Få oversikt over arbeidsoppgavene, kutt ned på de lengste møtene, ta deg gode pauser og minn deg selv om hva som er det beste med jobben.

 

Eller?

 

SE VIDEO: Dette har man krav på etter ferieloven

 

Kjør på!

Arbeidspsykolog Stian Midtgård er ikke så glad i denne myke "tilbake-på-jobb" strategien:

 

– Kjør en brå overgang. Har du ferie så har du ferie og nyt den så lenge som mulig. Ikke bruk én uke på å komme i riktig døgnrytme, men det er kanskje lurt å unngå å drikke vin til sent på natten søndagen før en starter igjen.

 

Midtgård mener det er helt normalt å føle seg stresset de første tre, fire dagene på jobb etter et lengre fravær:

 

– Disse dagene er nok de tøffeste, det er enkelt å få følelsen av at alt er bare stress. Men uansett må du få hodet i gang igjen. Det viktigste er å minne seg selv på at det ikke er disse ukene på ferie som gjør deg mindre stresset, det er alle de andre ukene på jobben. Det er der du må skaffe deg pusterom og sørge for påfyll i hverdagen, Forsøk å få en balanse i løpet av jobbuka, så vil det ha mye større og gunstigere påvirkning på stressnivået enn ferier.

 

Noen opplever også å bli stresset fordi de er borte fra jobben. Arbeidshverdagen virker strukturerende. Du står opp og spiser frokost til samme tid, du er på jobb til faste tider

 

– Generelt sett er det heldig for folk at uka blir strukturert for deg gjennom arbeid. Det blir blant annet lettere å opprettholde en sosial omgang, arbeidsplassen er jo den viktigste sosiale arenaen for folk flest, sier arbeidspsykologen.

 

LES OGSÅ: Jobbing i ferien kan være helseskadelig

 

Ingen fasitsvar

Det finnes ingen oppskrift på hvordan man går frem etter endt ferie, eller en endelig fasit på hva som er riktig å gjøre ved oppstart på "høstsesongen". Imidlertid kan det være fornuftig å sette seg et par faglige mål du kan oppnå over tid.


– Jeg tror det er bra med gode intensjoner, men feil å ha altfor mange av dem, som man for eksempel ofte har ved nyttårsforsetter. Da hender det man forsøker å omstrukturere hele livet; slutte å røyke, begynne å trene, spare penger, altså leve et langt bedre og annerledes liv. Hvis ett av disse forsettene ikke går, ramler også resten, mener han og viser til egen erfaring i forbindelse med utvikling på jobben:

– Jeg selv forsøker å lære meg én ny ting hvert semester for å holde meg oppdatert. Psykologien er et kjempestort felt, derfor tar jeg kurs, leser bøker, får med meg forskning og setter konkrete mål for å utvikle meg. Det kan være et godt tips etter en ferie, mener han. Å heve blikket litt fremover kan hjelpe på struktureringen av jobbinnholdet.

 

LES OGSÅ: 10 tips for å bli lykkeligere på jobben

 

Små endringer

Ønsker man å gjøre endringer i arbeidsdagen, kan starten på en ny "sesong" være gunstig. Bruk litt tid på prosessen.


Du kan for eksempel tenke gjennom hva du liker eller ikke liker med jobben. Se på hvordan du jobber. Kanskje kan man, før stresset for alvor setter inn, sparre litt med kolleger og sjefer i forhold til hvilke endringer som skal til for å gjøre jobbhverdagen bedre. Faller det seg naturlig er det sikkert lurt å ta opp små og store irritasjonsmomenter.


Åpen dialog på arbeidsplassen er uansett en nøkkel til et bedre arbeidsmiljø og en hyggeligere jobb. På den måten kan overgangen etter ferien bli en positiv opplevelse.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger