(KarriereStart.no):
Alle arbeidsplasser har sin unike bedriftskultur og mer eller mindre uskrevne regler for hvordan man skal oppføre seg i arbeidstiden. Det er derimot noen som har tatt det et steg eller to for langt når det gjelder fastsetting av interne normer og regler.
Den svenske karrierenettsiden Chef.se har funnet en tråd på nettstedet Reddit, der brukere fra hele verden har delt de mest absurde reglene de har støtt på i arbeidslivet. Her er syv av innleggene som ble funnet i tråden:
1. Bann, men bare til kundene
«På min gamle salgsjobb holdt personalavdelningen et møte der de tok opp at det var for mye banning blant de ansatte. En kollega rakk da opp hånden og påsto at dette var veldig vanlig i salgsbransjen og at det er slik kundene også prater. Senere kom det en beskjed fra personalavdelingen om at banning fra nå av kun var tillatt i samtaler med kunder.»
LES OGSÅ: 20 inspirerende sitater om jobb, karriere og hardt arbeid
2. Alle må høre på samme musikk – samtidig
«Jeg jobbet tidligere i et varehus hvor vi hadde ulike salgsstasjoner som lå et stykke fra hverandre. Derfor lyttet alle selgerne på sin egen musikk, noe som ikke var et problem fordi man knapt kunne høre hverandres musikk. Sjefen syntes derimot at det var ubehagelig å høre ulike sanger når han selv gikk gjennom varehuset. Derfor ble det innført en regel om at vi måtte spille samme musikk – samtidig. Alternativet var ingen musikk i det hele tatt.»
3. Aldri bruk ordet «problem»
«På min gamle arbeidsplass var det forbudt å bruke ordet ”problem”. Vi måtte isteden bruke ordet ”utfordring” når noe var feil. Hvorfor? Fordi ”problem” er et negativt ladet ord, mens ”utfordring” peker på at dette er noe som kan løses.»
LES OGSÅ: Første dag i ny jobb? Her er spørsmålene du bør stille
4. Bruk stoppeklokke på toalettet
«På jobben min var toalettbesøke et omdiskutert tema. Man kunne maksimalt bruke ti minutter på toalettbesøk i løpet av én arbeidsdag, og til sammen 20 minutter i løpet av hele uka. Ledelsen kontrollerte at reglene ble overholdt ved at de ansatte måtte endre status på PC-en imens de var på toalettet. Enkelte mellomledere gikk så langt at de truet med å gi deg sparken dersom du ikke overholdt tidskvotene.»
5. Ble det servert kake?
«Jeg vet ikke om dette er vanlig, men på min gamle jobb fikk ikke personalavdelingen lov til å gi oss beskjed når noen hadde fått sparken. Siden det var en relativt stor arbeidsplass tok det derfor en stund før skjønte om en fraværende kollegaene ville komme tilbake. Når vi til slutt innså at noen ikke jobbet der lenger, fikk vi ikke lov til å spørre om de hadde fått sparken. Men vi fikk lov til å spørre om det ble servert kake når de dro. Hvis personen hadde sluttet frivillig, eller gått av med pensjon, pleide det nemlig å bli servert kake for anledningen. Men ikke om vedkommende hadde fått sparken.»
LES OGSÅ: 10 teknikker for å redusere stress på jobben
6. Ingen sladder om eieren
«Jeg pleide å jobbe for et advokatbyrå. Der sendte en av eierne ut en mail til hele personalet om at det var strengt forbudt å sladre på arbeidsplassen. Den aktuelle eieren var i ferd med å skille seg fra kona, og hadde samtidig et forhold til en av de ansatte i firmaet.»
7. Upersonlige skrivebord
«Vi får ikke lov til å ha personlige gjenstander på skrivebordet. Ingen navneskilt, ingen bilder, ingen personlige eiendeler av noe slag. Bare jobbgreier! Som om ikke det var nok, sitter vi i et åpent kontorlandskap og bruker mesteparten av tiden ved skrivebordet vårt. Men helt uten muligheter til å gjøre det hyggelig for oss selv.»