(KarriereStart.no):

Det er selvsagt ikke greit. Er du i stand til å gå på jobb, kan du ta deg såpass sammen at du hilser og spanderer et smil. Kanskje den hyggelige reaksjonen du får tilbake til og med gjør deg i bedre humør. Det er Jan Morten Melhus, mannen bak begeistring.no, overbevist om:

 

– Når du smiler til andre, smiler de til deg, blir hyggeligere og behandler deg mer positivt og mer inkluderende.

 

Lite produktivt

Og det er jo noe vi alle setter pris på. Vi vil være en del av miljøet, men da må vi yte litt også. Samspillet foregår mellom to eller flere, og dårlig samspill kan få konsekvenser også for produktiviteten, ikke bare miljøet og stemningen på jobben.

 

Lyst på jobb hos Gjensidige? Les mer om arbeidsgiver og jobbmuligheter her

 

– Er du stresset, gretten og uengasjert i et møte, blir gjennomføringen og resultatet av det møtet dårligere for alle. Er en kollega arrogant og nedlatende når han gir viktig informasjon til deg, bruker du mye ressurser på å forsøke å forstå hvorfor vedkommende oppfører seg slik – ressurser du heller kunne brukt til å ha full oppmerksomhet rettet mot informasjonen du skal motta, sier Melhus.

 

Godt humør og humor

Mette Manus, daglig leder i Manus Motivasjon og jobbekspert i Aftenposten, har også stor tro på godt humør og humor på arbeidsplassen:

 

– Gjennom humor løser man opp, og gir rom for åpen, alternativ og mer kreativ tenkning. Det i seg selv kan være svært lønnsomt for bedriften.

 

Hun understreker at humoren må være varm, og ikke gå utover andre. Poenget er at den skaper energi og arbeidslyst. Hun mener den faglige dyktigheten selvsagt må være tilstede, for man kan ikke flyte på bare å være den morsomme.

 

– Men jeg tror mange glemmer at humor ikke er det samme som at man ikke tar ting alvorlig. De viktigste egenskapene til en leder er åpenhet, tydelighet og at han eller hun gir deg annerkjennelse når du fortjener det, har humor og ikke tar seg selv altfor alvorlig, mener Manus.

 

Snakk med folk!

Andre tips for å få til et godt samspill på jobben er å snakke pent om hverandre, droppe baksnakkingen og ikke være så redd for uenighet.

 

– Snakk med folk, ikke om folk, understreker psykolog Jan Atle Andersen til sinnetshelse.no i en artikkel om folkeskikk og uskikk på jobben.

 

Han jobber til daglig med å løse konflikter i arbeidslivet. Psykologen er opptatt av at vi først og fremst er på jobben for å jobbe, og at uenigheter ikke er så farlig. Det handler om fag. Han mener også at mange bruker for mye tid og krefter på å dvele med bagateller som får vokse. Men han vet av erfaring av konflikter lar seg løse med det gode:

 

– I praktisk konflikthåndtering ser vi ofte at selv langvarige og «dype» konflikter kan løses forbausende lett. En konfliktløsers gylne øyeblikk er når gamle motstandere ser hverandre i øynene og rekker hverandre hånden. Knyttede nevner og iskalde blikk løser ikke konflikter. Men det gjør åpne hender, kontakt, beklagelser og tilgivelse.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger