(KarriereStart.no):

I likhet med den gamle klisjeen, er det fremdeles mange fra den eldre generasjonen som ser ned på arbeidsmoralen til dagens unge. 20 prosent synes dagens ungdom er latere enn før, og 50 prosent mener de bør lære av svenskenes arbeidsinnsats. Dette er årlig nytt for dem mellom 16 og 29 år, hvor 63 prosent oppgir at de ønsker seg en deltidsjobb.

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av  fag- og interesseorganisasjonen Lederne, McDonalds Norge og ungdomsmagasinet Spirit. Resultatene skal brukes i forbindelse med lanseringen av arbeidslivsprisen Helt Sjef, hvor de skal hylle lederevner, engasjement og stå-på-vilje blant de under 30 år.


– Vi vil gjøre noe med denne lathetsmyten som politikere og andre spiller på. Det er et sprik mellom samfunnsdebatten og det vi ser i praksis, sier Sverre Simen Hov, kommunikasjonsleder hos Lederne.

 

«Generasjon Y» er et begrep som brukes om dem som er født på tidlig 80-tall eller senere, og som representerer den nye bølgen av arbeidskraft.


Det amerikanske bemanning- og lederutviklingsselskapet Leadership IQ har publisert et innlegg på selskapets egen karriereblogg, hvor de tar opp problemstillingen med at den eldre generasjonen ofte har et feilaktig og negativt syn på arbeidsmoralen til «Gen Y». Her har de presentert fem vanlige myter om Gen Y, og forklart hvorfor de ikke stemmer med virkeligheten:

Myte 1: De er late og lite villige til å jobbe seg opp og frem

Gen Y vokste opp i en teknologisk avansert verden med umiddelbar tilgang til kunnskap og tjenester fra internett. Med de siste tiårenes trygge samfunnsrammer og godt innarbeidede velferdsgoder, er det kanskje fort å anta at dagens unge forventer å få alt servert på sølvfat. Realiteten er at de har samme ønske om å gjøre seg fortjent til forfremmelse som kollegene fra generasjonen over seg. De har bare et annet syn på hvordan.

«Før i tiden» var det kanskje mer vanlig å satse på at ansienniteten automatisk ville føre dem videre i karrierestigen. Men Gen Y mener at talent og resultater bør være driveren for suksess, og ikke noen tilsynelatende vilkårlig regel om å vente på tur. De ønsker å gjøre jobben og mestre ferdigheter og oppgaver som kreves for å komme seg videre, men de ønsker ikke å bli fortalt at de må være tålmodige og vente på tur. De ønsker å komme i gang nå, ikke når de har rundet 50 år.

Myte 2: De er avhengige av ufortjent ros

Det er sant at ros er viktig for trivselen til Gen Y. De har nemlig vokst opp i en tid hvor det var langt mer vanlig å få kontinuerlige klapp på skulderen fra foreldre, lærere og sjefer enn da den eldre generasjonen vokste opp. Tidligere hadde den gjennomsnittligere arbeidstakeren oftere hatt en filosofi i retning av «hvis sjefen ikke sier noe, så er vel alt ok.»

Sannheten er at enhver generasjon egentlig ønsker og trenger tilbakemeldinger som hjelper dem å vokse og utvikle seg i jobben. Benytt heller Gen Y sin forkjærlighet for ros til å gi dem positive tilbakemeldinger med konstruktiv kritikk.


For eksempel, hvis budskapet er:
- Bra jobba med den rapporten.


Si heller hvorfor arbeidet med rapporten var bra:
- Det at du ble ferdig med rapporten før tidsfristen var til veldig stor hjelp, og kunden verdsatte virkelig de kreative innspillene dine.

Dette gir spesifikk informasjon om hva arbeidsgiveren verdsetter og hva de forventer i tiden fremover.

Myte 3: De er bortskjemte og maser på sjefen

Det er kanskje en klisje at Gen Y fra barndommen har blitt fortalt at «Du er spesiell», «Du er best» og «Du kan oppnå alt du drømmer om». Og det kan nok stemme i forhold til hva som var vanlig da besteforeldrene vokste opp. Gen Y lærte at regler og instrukser er viktige, men bare hvis de gir mening og oppfattes som rettferdige. Derfor ønsker de å vite at det er en hensikt bak det de gjør.

Dersom ansatte fra Gen Y stadig stiller kritiske spørsmål om hvorfor ting gjøres på en bestemt måte, er det fordi de ønsker å lære og forbedre seg. Det at ansatte utfordrer organisasjonens drift gjennom kritiske spørsmål kan faktisk være til stor hjelp. Å se bedriften med nye øyne og oppdatert fagkunnskap kan være med på å avdekke bedre løsninger som kan føre selskapet videre inn i fremtiden.

Myte 4: De har ikke respekt for autoriteter

Mange ledere tror at Gen Y ikke verdsetter god ledelse. Faktum er at de ønsker god veiledning og innsikten som ledere har å tilby. Alle ansatte, uansett hvilken generasjon de tilhører, vil sette pris på en dypere forståelse av hvordan deres rolle bidrar i den store sammenhengen. Og de vil levere bedre når det gis klare målsettinger, god informasjon om hvorfor arbeidet deres er viktig, riktige ressurser, og bli fortalt hvilke utfordringer som bør forventes.

Myte 5: De har for mange krav

Tiden hvor man måtte være uforbeholdent takknemlig for enhver jobb man fikk, er over. Alt er en konstant prosess for Gen Y, og de er bevisste på hvilke jobbmuligheter som finnes, hva som er best for dem og hvilke betingelser som finnes andre steder i arbeidsmarkedet.

Dette gjør det svært viktig å være konkurransedyktig på flere områder dersom man vil holde på talentene. Foruten selvsagte ting som lønnsnivå og frynsegoder, er det viktig å tilby oppfølging gjennom ansattmøter, og gi dem mulighet for faglig utvikling i form av kursing og videre intern opplæring. Dersom Gen Y ikke ser på arbeidsplassen som en mulighet for fremtiden, vil det også kunne vises gjennom arbeidsinnsats og hvor lenge de blir værende i stillingen.