(KarriereStart.no):

I oppskriften for å oppnå karrieresuksess er nok talent og hard jobbing fortsatt den viktigste ingrediensen. Men det er ikke nødvendigvis alt. Det finnes klisjeer som sier at pene mennesker får alt servert på sølvfat, og at klysene klarer å smiske og «mingle» seg frem til toppen. Om dette ikke alltid er tilfelle, så ligger det uansett mye sannhet i at nettverksbygging, sosial IQ og evnen til å bli likt av andre kan være et stort fortrinn i karrieresammenheng.

Sjarmerende mennesker har det med å tiltrekke seg muligheter, og kan ha lettere for å engasjere andre til fordel for sin sak. Mange mennesker er velsignet med en naturlig sjarm, mens andre må jobbe mer for det. Uansett er det ikke store grepene som skal til for å forbedre sjarmferdighetene dine. Den suksessfulle entreprenøren og forfatteren Kevin Daum har skrevet et innlegg på karrierenettsiden Inc.com, hvor han deler seks tips til hvordan man bruker sjarmoffensiven for å lykkes i karrieren.

Det finnes imidlertid grenser for hvor «sjarmerende» man kan oppføre seg før man blir oppfattet som ubehagelig, og derfor tar han også med noen forbehold slik at du ikke skal gå over streken.


1. Bruk øyekontakt

Folk flest stoler ikke på noen som ikke kan se dem i øynene. Når noen kommuniserer med deg bør du være bevisst på å vise at du lytter til dem ved å møte blikket deres. Selv om du er opptatt foran datamaskinen, løft blikket og se opp når noen snakker til deg. Det vil gjøre at vedkommende føler seg viktig og verdt oppmerksomheten din, noe som gjør at du fremstår som sympatisk og inkluderende.

Forbehold: Ikke stirr. Når du snakker med noen er det helt naturlig å blunke og kikke bort i korte perioder, ellers vil du oppfattes som unormalt intens og merkelig.

LES OGSÅ: Norske arbeidstagere etterlyser tydeligere krav og bedre incentiver fra myndighetene

2. Smil

Et grettent ansiktsuttrykk sjarmerer ingen (med visse unntak). Vær bevisst på å fremvise en behagelig og avslappet mine, men husk også å bruke ulike uttrykk og mimikk etter hva du eller andre sier. Folk ønsker generelt å omgås folk som har evne til å uttrykke seg på andre måter enn bare vokalt.


Forbehold: Ikke overdriv mimikken eller vær unaturlig blid. Falske smil og overdrevet glede vil oppfattes som bisart og tilgjort.

LES OGSÅ: Hvordan bli en god ansatt: 10 viktige bud

3. Faste håndtrykk

Folk responderer bra på fysisk kontakt når det er tilsiktet og hensiktsmessig. Det første håndtrykket når man hilser på nye mennesker er med på å danne et inntrykk av deg som person, så vær fast og direkte. Dette utstråler selvsikkerhet, besluttsomhet og respekt.

Forbehold: De fleste har opplevd å møte både et altfor slapt og et altfor hardt håndtrykk, og det kan neppe sies å være hverken behagelig eller sympatisk. Folk vil neppe si i fra dersom du klemmer for hardt, så prøv deg heller frem med en du kjenner som kan fortelle deg hva som er et passelig fast håndtrykk.

LES OGSÅ: Fortsatt kjønnsdelt arbeidsmarked

4. Det ytre teller også

Enten man liker det eller ikke, så dømmer mennesker hverandre svært ofte etter utseendet – særlig ved første møte. Derfor er det viktig å være bevisst på hvordan du tar deg ut. Rene og stilfulle klær kombinert med et velstelt ytre sender et signal om at du bryr deg om hvordan andre oppfatter deg.

Forbehold: Med mindre du jobber i motebransjen vil overdreven «jålethet» kunne føre til at du fremstår som altfor eksentrisk i et profesjonelt miljø. Vis personlig stil uten å se ut som du er på vei til en trendy nattklubb, og se an hvordan normen for antrekk er hos dem du omgås.

LES OGSÅ: Seks tegn på at du kanskje bør skifte jobb

5. Vær underholdende

Folk elsker både å lære og å le. Naturlig smarte og morsomme folk som kan underholde med humor og gode historier er derfor ofte godt likt. Utvid repertoaret ditt av kunnskap og anekdoter, slik at du har noe interessant eller morsomt å fortelle i sosiale settinger, anbefaler Daum. Legg merke til aktuelle hendelser og se etter morsomme ting i hverdagen som kan gjenfortelles på en underholdende måte.


Forbehold: Spar de krasseste meningene og de mest vulgære vitsene dine til etter arbeidstiden. Hold deg på et alminnelig akseptabelt nivå – i hvert fall til du kjenner vedkommende godt nok til å vite hva de tåler.

LES OGSÅ: Slik blir arbeidsmiljøet på jobben bedre: Smil, så blir arbeidsdagen bedre!

6. Vis interesse for andre

Folk respekterer og setter pris på dem som bryr seg nok til å vise oppriktig interesse i livene deres. Ved å spørre noen om deres interesser vil de føle seg viktige og interessante. Det gjør også at du fremstår som genuin og sympatisk, og at du bryr deg om hvordan andre har det.

Forbehold: Husk å gi folk det personlige albuerommet de trenger. Ikke still intime eller altfor personlige spørsmål som gjør at de føler at du graver og spør om ting du ikke har noe med.

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger