(KarriereStart.no):

Har du noen gang opplevd at en kollega gjør en feil på jobb, og at du ender opp med å ta skylden? Det er faktisk ganske vanlig, men dette er noe man bør være forsiktig med, da det kan resultere med at andre kolleger kan se på deg som den perfekte syndebukken hver gang noe uforutsett skjer. I verste fall kan du både risikere å gå glipp av forfremmelser og miste jobben.

30 prosent av daglig ledere har tatt på seg skylden for noe de egentlig ikke var skyld i. 34 prosent gjør det fordi de føler seg delaktige i feilen, mens 28 prosent mente de tok på seg skylden fordi de ikke ville at ens kolleger skulle få kjeft. Dette kommer frem av en fersk undersøkelse utført av det amerikanske vikarbyrået OfficeTeam. En kanadisk undersøkelse viste at hele 47 prosent av ledere hadde tatt på seg skylden i lignende tilfeller.

- Det er forståelig at fagfolk i blant velger å ta på seg skylden for sine kolleger, men det er viktig å ikke gjøre det til en vane, forteller administrerende direktør i OfficeTeam Robert Hoskin til BBC.com.

Tar du alltid ansvaret for andres feil, kan det med tiden ødelegge ditt gode rykte. Kollegene dine kan begynne å utnytte situasjonen og la deg ta skylden for alt de gjør, og de som gjør det vil heller ikke lære av sine feil. Er du på god vei mot en forfremmelse, kan et slikt rykte også ødelegge for din fremtid i bedriften.

- Den beste metoden er å være proaktiv. Ta preventive forhåndsregler og gjør det klart på hvem som har ansvar for hva under et prosjekt eller en oppgave. Få det skriftlig og ta vare på epost og andre ting der det står skrevet ned om hvem som har ansvar i de ulike tingene. Dette vil sikre at skylden ikke havner på deg ved en feil, forteller grunnleggeren av Business Mentors, Al Stewart til BBC.com.

I blant kan det å ta på seg skylden også være en positiv ting. Sjefer og mennesker med høyere stillinger, tar ofte på seg skyld for sine kollegers feil. Leverer arbeidslaget et dårlig resultat, er det ikke uvanlig at det er lederen som tar skylden på vegne av sitt team. Er du medarbeider, er det heller ikke nødvendigvis negativt at du tar på deg skylden for sjefen heller. I noen tilfeller kan leder ta det som et positivt engasjement fra din side, og du kan høste ros og lojalitet fra både kolleger og sjefen.

- Kanskje sjefen har tatt en dårlig avgjørelse eller feilet på å levere et prosjekt. Ledere er ofte «beskyttet» og kan enten skylde på sine medarbeidere, men kan også minimere skaden ved å vise til gode kolleger og prestasjoner generelt sett. Viktigste er at lederen nå «skylder» sin medarbeider en tjeneste, og dette kan være fordelaktig for medarbeideren det gjelder i fremtiden, sier Stewart.

Han har også sett flere forfremmelser komme som et resultat av slike gode gjerninger.