(KarriereStart.no):

Den danske forretningsmannen Christian Stadil er sjef og medeier i det danske selskapet Thornico. Nå har han slått seg sammen med psykologiprofessor Lenne Tanggaard ved Universitetet i Aalborg, og skrevet bok om et av sine favorittemaer; kreativitet, skriver nettstedet Fastcompany.com.


Boken ”In the Shower with Picasso” tar for seg kreativitet i blant annet bedrifter og i kunsten, og utforsker hvordan vi kan bli mer kreative. Under arbeidet med boken oppdaget duoen også at noen av de vanligste mytene om kreativitet ikke stemmer:

 

Myte nummer 1: De gode ideene kommer når du prøver å løse problemet.

Selv om det ofte kan virke som om kreative gjennombrudd kommer i et rush av ideer, kommer virkelig inspirasjon som oftest når hodet vårt ikke er blokkert av overflødige tanker. Ifølge Stadil dukker de beste ideene våre opp etter at vi har forlatt kontoret, når vi er ute på tur eller står i dusjen. Da har du fått ryddet unna alle de overflødige tankene og laget plass så nye ideer kan oppstå. Stadil mener dette er grunnen til at det er vanskelig å være kreativ på bestilling. Det kan ikke fremtvinges.

 

Myte nummer 2: Vakre omgivelser og blå vegger inspirerer til kreative tanker.

Det kan være inspirerende å jobbe i vakre omgivelser, men under arbeidet med boken fant de to forfatterne at våre beste ideer ofte blir til i mindre attraktive omgivelser, for eksempel i bilen, på flyet og i dusjen. Hva har disse stedene til felles? Du befinner deg på et avgrenset område med få ting som krever din oppmerksomhet. Du er også litt skjermet fra andre. I tillegg fungerer den ”hvite støyen” fra en motor eller det rennende vannet som en buffer mot den totale stillheten som ofte kan virke distraherende. Sammen gjør disse faktorene det lettere å komme opp med nye ideer.

 

Myte nummer 3: Du kommer bare til å ha én god idé.

Et av duoens viktigste funn var at jo mer en person produserer, jo større er sjansen for at han/hun kommer opp med noe som er bra. Stadil påpeker at store genier som Einstein og Edison alltid hadde et nytt prosjekt på gang. Noen av deres ideer førte til store gjennombrudd, mens andre var mislykkede. Da Stadil og Tanggaard studerte tidligere Nobelprisvinnere innefor vitenskap fant de for eksempel at disse personene var nesten dobbelt så produktive som de som ikke vant prisen. Rådet fra Stadil er derfor å produsere mye og prøv og feile, igjen og igjen.  

(Kilde: http://www.fastcompany.com/3025319/work-smart/4-things-we-have-wrong-about-creativity)