(KarriereStart.no):

Mens den typiske selgeren eller businessmannen gjerne assosieres med god selvtillit og en utadvendt personlighet, er det mange som sliter med det motsatte i forkant av møter med kunder.

 

Hvis du fremstår som genuint selvsikker, vil du gjerne også bli oppfattet som kompetent og intelligent. Kunder vil være mer tilbøyelige til å stole på at du vet hva du snakker om.

 

Jacqueline Whitmore er forfatteren bak bøkene «Poised for Success: Mastering the Four Qualities That Distinguish Outstanding Professionals» og «Business Class: Etiquette Essentials for Success at Work». På Entrepreneur.com har hun skrevet et innlegg hvor hun kommer med råd som kan gjøre deg mer selvsikker i kundemøtene. Her er noen av hennes råd:

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger

 

1. Bruk stemmen effektivt

Snakk høyt og tydelig for å være sikker på at alle kan høre deg. Tilpass volumet ut fra antall personer som er tilstede og avstanden mellom deg og den som sitter lengst unna. Senk tonen i stemmeleiet for å uttrykke autoritet og for å understreke poenger. Høyt stemmeleie, som ikke er uvanlig når man er nervøs, kan for mange oppfattes som anmasende.


 

2. Vær oppmerksom på holdning og kroppsspråk

Når du møten en kunde ansikt til ansikt, pass på å ikke sitte lutrygget og med senket hode. Skyv heller skuldrene litt bakover og løft hodet for å få en mer selvsikker kroppsholdning. Det vil også gjøre at du puster dypere og får i deg mer oksygen i hvert åndedrag.

 

Forskning gjennomført av Erik Peper ved San Francisco State University har også vist at personer som sitter med en god kroppsholdning har mer energi og tenker mer positivt.

 

LES OGSÅ: Kroppsspråket som kan spolere jobbintervjuet

 

3. Ikke fremstå som nervøs

Når man føler seg ukomfortabel er det vanlig at man mer eller mindre setter opp fysiske barrierer eller finner på «avledningsmanøvre» ovenfor den eller dem man snakker med. Det kan være i form av å krysse armene, fikle med pennen eller putte hendene i lommene.


 

Fold heller hendene og plasser dem i fanget eller på bordet foran deg – det signaliserer at du er avslappet, trygg og at du har selvtillit.

 

Når du selv ikke snakker, vær engasjert og vis med kroppsspråket og mimikken at du aktivt lytter til personen som har ordet. Hvis kunden har en kommentar eller et spørsmål, få øyekontakt, len deg litt fremover for å vise at du lytter og er interessert i hva de sier.

 

4. Ikke snakk for fort

Vi mennesker er mer tilbøyelige til å snakke fort når vi er nervøse. Når man øker tempoet er man også mer utsatt for å snuble i ord, glemme og trekke pusten, og dermed fremstå som enda mer nervøse.

 

I møte med en kunde bør man derfor være oppmerksom på å snakke i et rolig og behersket tempo. Pauser mellom ord eller setninger kan i seg selv være et effektivt virkemiddel for å fremstå som selvsikker og autoritær. Korte pauser kan rett og slett skape det lille touchet av drama som trengs for å underbygge et poeng. Dette vil også gi kunden tid til å fordøyde det du sier.

 

SE VIDEO: Slik overvinner du angsten for å holde presentasjoner

 

5. Posér deg til mer selvtillit

Dette tipset kan potensielt føles noe klamt for oss blyge nordmenn, men Jacqueline Whitmore får støtte fra vitenskapen om at det har en hensikt. I en studie fra Harvard Business School ble en gruppe bedt om å øve seg på visse «power poses» før de skulle holde en tale foran et stort publikum. Sammenlignet med kontrollgruppene presterte disse langt bedre og fikk bedre tilbakemeldinger på sin tale.

 

Ifølge psykologen Amy Cuddy vil du få en bedre kroppsholdning og utstråle mer selvtillit hvis du bruker fem minutter på disse øvelsene i forkant av et møte:

 

- Løft armene over hodet og form en stor V, mens du løfter haken.

- Plasser hendene dine på hoften mens albuene peker ut til sidene.


- Stå oppreist mens du plasserer hendene på en bordplate og lener deg fremover med hevet hode.

 

6. Klær skaper identitet

Husk at du representerer bedriften både intellektuelt og fysisk. Klær har en symbolsk effekt som ikke må undervurderes. Når man kler seg profesjonelt oppfattes man som mer kompetent, seriøs og respektabel. Potensielle kunder vil assosiere helhetsinntrykket de får av deg med kvaliteten på arbeidet ditt.

 

Det er imidlertid lov å tilpasse seg etter både bransje og individuelle personer. Dersom du vet at vedkommende du skal møte vil stille i uformelt antrekk, kan du tone ned din egen klesstil tilsvarende. Hvis du er usikker på hvordan du skal gå kledd til et møte, husk at det alltid er bedre å kle seg litt for formelt enn litt for uformelt. Whitmore anbefaler også å bruke klær med mørke farger – det symboliserer mest autoritet.

 

LES OGSÅ: Kler du deg riktig til din bransje?