(KarriereStart.no):

 

ABB er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering, roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri, transport og infrastruktur (ABB). ABB tar hver sommer inn en gruppe studenter som interns eller «sommerstudenter». I løpet av åtte uker som sommerstudenter får studentene muligheten til å bli kjent med ABB, delta i ulike prosjekter, bygge nettverk, tilegne seg relevant arbeidserfaring, og være med på det som skjer i bedriften.

 

Sommeren 2019 har ABB tatt inn 15 sommerstudenter, som følger et felles opplegg koordinert av Erik Norgren og Caroline Riegels Karlsen ved ABBs kundeopplevelses- og digitaliseringssenter, Customer Experience Center (CXC), på Billingstad i Asker.

 

 

LES OGSÅ: Hva er et internship?

 

Studenter med ulik faglig bakgrunn

Årets sommerstudenter har ulik faglig bakgrunn, noen fra ulike tekniske fag og andre fra økonomi eller markedsføring. Studentene jobber med ulike arbeidsoppgaver, knyttet til ABBs forskjellige forretningsområder: Industrial Automation, Power Grids, Electrification, Motion og Discrete Automation and Robotics, eller, kort oppsummert, automatisering, digitalisering, kraft og elektrifisering.


 

– Årets sommerstudenter begynte hos oss mandag 17. juni og vil jobbe her frem til rundt 16. august. Vi hadde tre dager introduksjon med dem, hvor de fikk bli kjent med ABB og hva vi leverer. Vi var også på besøk hos StartupLab i Oslo, forteller Even Fladberg, kommunikasjonsrådgiver i ABB.

 

– I løpet av sommeren planlegger vi en tur til ABBs produksjonsanlegg av elektroteknisk utstyr i Skien, som har over 600 ansatte, og vi skal ha en avslutning i august, sier Fladberg.


ABB ansetter sommerstudenter for å bli inspirert, få nye ideer og erfaring fra andre områder.

 

– Det gir oss en mulighet til å bli kjent med studentene og få en gjensidig opplevelse av om vi passer for hverandre, med tanke på rekruttering, sier Fladberg.



 
Studentenes arbeidsoppgaver varierer veldig. Noen jobber med markedsføring og kommunikasjon, andre jobber teknisk. Tre av sommerstudentene er ansatt ved CXC, kundeopplevelses- og digitaliseringssenteret ved ABB.

 

 

LES OGSÅ: Prokrastinering og hvordan du kan unngå det

 

Ville ha nye utfordringer

Navn: Denise Mørner
Alder: 23 år
Studieretning: Økonomi og Administrasjon (Har fullført tredjeåret av integrert master)
Studiested: Norges Handelshøyskole (NHH)
 
Denise Mørner (23) har hatt sommerjobb i et lite, familiebasert IT-selskap åtte år på rad, og kjente nå på behovet for nye utfordringer og et større arbeidsmiljø. Samtidig hadde hun lyst til å fortsette å jobbe med teknologi og innovasjon.

 

– I tillegg har jeg blitt svært interessert i maritim næring, etter å ha tatt et fag om maritim historie og økonomi på NHH. Jeg visste at ABB er en veletablert aktør innenfor disse områdene og tenkte at en sommerjobb her hadde vært midt i blinken for meg, forteller Denise.

 

 

LES OGSÅ: Slik får du praktisk erfaring

 

Får arbeidserfaring og bygger nettverk

For Denise startet søknadsprosessen for å bli en sommerstudent hos ABB med å sende inn søknad og CV, som svar på stillingsannonsen de hadde lagt ut. Hun ble så kontaktet på e-post og bedt om å svare på noen generelle spørsmål om hvem hun var, hvorfor hun søkte, hennes fremtidsplaner og lignende. Spørsmålene var spilt inn av en av ABBs HR-ansvarlige og skulle besvares ved å spille inn korte videosnutter av henne selv.

 

– Etter en kort stund ble jeg kontaktet og invitert til et Skypeintervju. Der fikk jeg høre mer om hva jobben jeg var aktuell for gikk ut på. Jeg skulle også presentere meg selv litt nærmere, forteller Denise.


 
Å bruke sommeren på et internship hos ABB ser Denise på som en mulighet for å skaffe seg relevant arbeidserfaring og bli kjent med en potensiell fremtidig arbeidsgiver.


 

– Hver sommer de siste fire årene har jeg hatt fulltidsjobb. Jeg ser på dette som en gyllen mulighet til å lære mer om fremtidens teknologi, den maritime sektoren og MarCom. I tillegg ser jeg på det som en mulighet å bli bedre kjent med ABB som en potensiell fremtidig arbeidsgiver, sier Denise.

 

 

LES OGSÅ: Studentordboka

 

Jobber med markedsføring og kommunikasjon

Denise jobber som marketing intern hos Marketing og Communication (MarCom), i ABB Marine & Ports på Billingstad. Her jobber hun sammen med et globalt MarCom team.

 

– Det er et veldig åpent miljø i ABB, og det er lav terskel for å henvende seg til andre i Marine & Ports eller andre MarCom-ansatte i ABB, forteller Denise.

 

– Jeg jobber med en SharePoint-løsning for deling av bilder og markedsmateriell for Marine & Ports, sosiale medier, websiden til marine, samt research innen bransjen generelt.

 

Hva håper du å få ut av et sommerinternship hos ABB?

 

– Jeg håper å ha gjort en så god jobb at ABB ønsker meg tilbake, sier Denise.

 

 

LES OGSÅ: Internshipguiden

 

Introduksjon med alle sommerstudentene

Den første uken hadde alle sommerstudentene tre introduksjonsdager sammen, der de lærte mye om ABB og de ulike forretningsområdene de er etablert i.

 

– Etter å ha kommet ut i avdelingen har jeg lært mye mer om hva Marine tilbyr, hvordan selskapet er strukturert og ikke minst hvordan markeds- og kommunikasjonsavdelingen jobber aktivt mot markedet for å være synlige i de rette kanalene, sier Denise.

 

Denise syns også det er spennende å følge med på hva de andre sommerstudentene jobber med.

 

– Siden de fleste er ingeniørstudenter, får jeg muligheten til å plukke opp et og annet om de mer tekniske delene. Det gjør jeg forøvrig også med de andre ansatte i Marine & Ports.

 

– Sist, men ikke minst, så har jeg allerede lært masse nytt om den fascinerende maritime sektoren, forteller Denise.


 

 

LES OGSÅ: Intervjuspørsmålene som stilles til nyutdannede


Mye frihet og stort ansvar

Som marketing intern har Denise stor frihet og mye ansvar, men kan tilpasse arbeidstiden og oppgavene sine som hun selv vil.

 

– En vanlig dag på jobben starter gjerne med en liten catch-up med de som måtte ønske å komme innom MarComs lille kontorlandskap i Marine & Ports. Her diskuterer vi gjerne nyhetsbildet og markedet med en og annen digresjon – en veldig hyggelig start på dagen!

 

– Så går jeg i gang med arbeidsoppgavene mine. Jeg prøver å ta tak i de mer kreative arbeidsoppgavene først, som tekstarbeid til sosiale medier, mens dagen fortsatt er ung og hodet er klarest, forteller Denise.

 

Deretter spiser Denise lunsj, enten sammen med de andre sommerstudentene på huset eller med kollegaene i Marine & Ports. Resten av dagen jobber hun ofte med å legge inn metadata i SharePoint og med å utforske forbedringsmuligheter på websiden til Marine.

 

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger