Tema 5: Identitetsdesign - Ny identitet for Snill Mat
Oppgavebrief:
Det skal utarbeides et konsept/strategi som danner grunnlaget for den visuelle identiteten til en tjeneste eller bedrift.
Tema 5 - Identitetsdesign 1 målene for oppgaven gikk og går ut på at; man skal utforme/spisse en enkel strategi for identitetsbygging (konsept) I tillegg skal man ferdigstille løsningen digitalt, dokumentere prosessen med faglige vurderinger underveis i en prosessbok (slik som dette). Noe annet viktig som må gjøres underveis i denne prosessen er å reflektere rundt egen prosess og forandringer - opp mot gjeldende normer og regler for idendtitetsbygging.
Når det kommer til oppgavebriefen, så skulle det utarbeides et konsept/strategi som danner grunnlaget for den visuelle identiteten til en tjeneste eller bedrift. Det er her selve oppgaven blir dokumentert, fra start til slutt. Her skal vi produsere logo, postale elementer som: visittkort, brevark og konvolutt.
Et stykke webdesign med minimum 2 sites er med + at man kan legge ved et ekstra tillegg (noe som kan være laget med mockups - andre produkter).
Rundt det som har blitt gjort av meg, så startet det med å notere etter veganermat sin presentasjon om Snill Mat.
Etter dette så jeg litt på andre nettsider hvor det blir solgt veganer mat (rundt omkring i Norge) . Det ble laget personas etter nytt konsept/identitet for Snill Mat. Ut ifra personas fikk man laget et moodboard for å vise tanken og sett hvilken vei jeg ønsket å gå - og med et moodboard vil man se hvilke fargetoner,
font, andre inspirasjonskilder man har tatt med seg videre, fra moodboardet. Skisser og andre elementer ble laget etter tankegangen fikk litt mer kilder og informasjon om andre veganermat nettsider, typ andre kilder som strekker seg mot samme sak.
Før alle disse produktene ble laget, startet vi med en liten test for å se hvordan ting utformer seg på forskjellige flater og steder.
Øvelsen gikk ut på at vi skulle forstå mer om stilisering og abstrahering. Stilisering er betegnelsen på det å fremstille et objekt på en annen måte enn originalen (detaljene fjernes, men grunntrekkene beholdes.) Abstrahering er hvor et motiv forenkles ytterlig slik at de fleste grunnstrekkene blir borte.
Tekst kopiert ifra prosessboken til Tema 5: Identitetsdesign Prosjektet.
Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Keynote, Visuell identitet, Typografi, Grafisk design