(KarriereStart.no):

Norske arbeidstakere får stadig mer tilgang på informasjon om selskapene de søker jobb hos. Unge jobbsøkere (under 35 år) er spesielt opptatt av å vurdere selskapets omdømme og arbeidsmiljø. Flest (87 %) rangerer tillit mellom arbeidsgiver og ansatte som et av de tre viktigste aspektene de ser etter hos potensielle arbeidsgivere.

 

– Vi ser at unge jobbsøkere leter etter selskaper hvor de tror de vil trives. Da er tillit mellom arbeidsgiver og ansatte avgjørende. I tillegg er mer enn 70 prosent av unge jobbsøkere opptatt av åpenhet. Begge er viktige indikatorer på et godt arbeidsmiljø, sier Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup.

 

Mer enn halvparten av jobbsøkere under 35 år mener at en tydelig visjon er viktig for inntrykket av et selskap. Én av tre ser også etter arbeidsgivere som tar samfunnsansvar. Tallene kommer fra ManpowerGroups nye rapport «The rise of the well-informed candidate».

 

– Unge kandidater ønsker å jobbe i selskaper med klare mål både for selskapet og for samfunnet rundt. Søker du etter unge talenter, tyder undersøkelsen på at det er viktigere å kommunisere mål og mening enn lønn og goder, sier Samulesen.

 

Tidligere hadde arbeidsgivere mer makt over hva jobbsøkere fikk vite om selskapet. Nå gir sosiale medier og ulike nettsider jobbsøkere mulighet til å gå selskapet i sømmene på en helt annen måte. Arbeidsgivere bør derfor være til stede der jobbsøkerne leter etter informasjon, og være åpne for nye kanaler for dialog med potensielle kandidater.

 

Rapporten viser blant annet at nåværende ansatte anses som den mest troverdige kilden til informasjon om selskapet.

 

– Stadig flere selskaper tar i bruk chattefunksjoner og oppfordrer jobbsøkere til å stille spørsmål til sine ansatte. Siden tillit er viktig for unge kandidater er det en god mulighet for å tilby et inntrykk av arbeidsmiljøet, sier Samuelsen.

 

Jakten på informasjon stopper ikke etter at de har levert inn søknaden. Intervjuprosessen er også en viktig kilde til informasjon om hvordan selskapet fremstår.

 

– En intervjusituasjon er en god anledning til å finne ut om kandidatenes inntrykk av selskapet stemmer overens med selskapets eget inntrykk. Hvis inntrykket viser seg å være uriktig, får selskapet en anledning til å korrigere før de gjør en feilansettelse, sier Samuelsen.

 

Rapporten er basert på en undersøkelse om hvordan jobbsøkere og arbeidstagere oppfører seg i det digitale samfunnet og omfatter 14.000 arbeidstakere i 19 land. 794 norske arbeidstakere deltok i undersøkelsen.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger