(KarriereStart.no):

En undersøkelse fra Nordic Media Team fra 2012 viser at 87,7 prosent av norske arbeidsgiverne og rekrutteringsbyråer benytter seg av sosiale medier i forbindelse med ansettelser og rekruttering.


Hele 95,1 prosent svarte også at de alltid eller som regel gjør et nettsøk på kandidaten når de vurderer en jobbsøknad.  

Kathe Arnesen i NMT uttalte i september at resultatet av undersøkelsen også stadig bekreftes gjennom tilbakemeldingene hun får.
 
- De føler at de får høyere kvalitet på kandidatene gjennom anbefalinger fra egne kontakter og søk på LinkedIn og Twitter enn når de poster stillingsannonser i mer tradisjonelle medier som finn.no, jobbportaler, papiraviser og fagtidsskrifter.

Vær personlig - ikke privat

Flere funn fra undersøkelsen
 
87,7 % av arbeidsgiverne og rekrutteringsbyråene benytter seg av LinkedIn i forbindelse med ansettelser og rekruttering.
 
76,6 % kommer til å øke bruken av sosiale medier i forbindelse med ansettelser og rekruttering i 2012
 
95,1 % gjør alltid eller som regel et søk på kandidaten på nett når de vurderer en søknad
 
Bare 8,7 % av respondentene sier at de ikke bruker sosiale medier i det hele tatt i rekrutteringsarbeidet.
 
Kilde: Nordic Media Team

Den økte bruken av sosiale medier i rekrutteringsarbeider medfører at arbeidssøkere bør være bevisst på sin «digitale identitet», og vise seg fra sin beste og mest profesjonelle side i nettsamfunn og sosiale medier. Dette betyr ikke at man ikke skal være personlig – tvert i mot. Det som er nøkkelen er å skille mellom det personlige og det private.

I en artikkel hos nyhetsbyrået Reuters omtales flere metoder for hvordan man tweeter, blogger og nettverker seg til en ny jobb. Her er fire effektive tips om hvordan man kan delta i sosiale nettverk på en måte som kan bedre sjansene dine i jobbjakten:

  • Det er ingenting i veien for å dele hva man liker å gjøre på fritiden eller hvolke hobbyer og interesser man har. Opplysninger som viser personlige interesser som maratonløping eller en interesse for webdesign, er tvert i mot verdt å fremheve. De er med på å skape et sammensatt og ekte bilde av deg som person, og de kan i beste fall også gjøre at en rekrutterer med felles interesser liker deg enda litt bedre.
  • Twitter og Facebook bør brukes som kanaler for å uttrykke lidenskap og engasjement for karrieren din. Hyppige statusoppdateringer om Lady Gaga og Paradise Hotel kommer neppe til å overbevise noen om at du er den perfekte jobbkandidaten, så den typen meldinger bør begrenses til dine personlige kretser.
  • Hvis du bruker facebook, og ønsker å holde dette atskilt fra yrkeslivet, er det helt ok. Men ikke glem at venner og familie er noen av de beste kontaktene for jobbanbefalinger, og de kan ofte også formidle kontakt med de riktige personene.
  • «Like» og delta i grupper som gjenspeiler dine karriereinteresser. Det viser at du viser et oppriktig engasjement for det du driver med. I tillegg bør du også vurdere å publisere noen statusoppdateringer eller tweets som er knyttet til din bransje eller ditt fagfelt.
  • Vurder å bruke flere Twitter-kontoer. Brukernavnet "MichaelJacksonFan85" kan kanskje gi deg kredibilitet blant andre fans, men det det er neppe noe som imponerer rekrutterere og potensielle arbeidsgivere.