(KarriereStart.no):

Ord som fleksibel, drivende, ambisiøs, ansvarsfull og samarbeidsvillig er noen av de vanligste adjektivene jobbsøkere benytter for å beskrive seg selv i jobbsøknaden. Men svært mange sjefer lar seg sjarmere, og ender opp med å føle seg lurt etter en nyansettelse.


Det svenske karrierenettstedet Chef.se har foretatt en undersøkelse blant 525 sjefer, hvor de stilte spørsmål rundt de personlige egenskapene de vektla i rekrutteringsprosessen. Der kom det frem at hver tredje sjef hadde følt seg lurt av kandidaters beskrivelser om seg selv - omtrent annenhver gang de hadde rekruttert en ny ansatt. Fem av ti sjefer hadde følt seg lurt ved hver fjerde ansettelse.


- Mange arbeidsgivere oppfører seg som personer med spillavhengighet når de skal ansette. De tror de kan slå systemet og finne talent som andre har oversett. I følge normalfordelingskurven er de fleste mennesker middelmådige. Man kan ha flaks noen ganger, men om man over tid skal lykkes i å rekruttere ansatte som er over gjennomsnittet gode, må man ha et bra utvelgelsessystem og holde seg til det, sier psykolog og rekrutteringsekspert Henric Bruvik til chef.se.


Han sammenligner rekruttering med et pokerspill. For å vinne gjentatte ganger må man gjøre som de profesjonelle spillerne og bruke et gjennomtenkt system. Det er menneskelig å se bort fra spillets regler når man ansetter, siden det finnes så mange usikre variabler. Det er lett å stole på magefølelsen eller hvordan kandidatene oppfører seg under jobbintervjuet, men en slik taktikk ber man nesten om å bli lurt.


- De fleste mennesker tror de er bedre sjåfører enn de egentlig er. På samme måte tror de fleste også at de er bedre menneskekjennere enn gjennomsnittet, sier Bruvik.


Han mener det finnes tre steg som må oppfylles for å unngå å bli «lurt». Det handler om utsilingstester, strukturerte intervjuer og kategorisk referansekontroll.


Nicklas Ljungström, leder av rekrutteringsbyrået 10ton, mener også tidspress er en annen faktor som har skyld i mange feilansettelser.


- Dette er vanskelige greier. Som sjef får man av og til panikk og blir nødt til å ansette noen raskt. Om man da også blir blendet av en kandidats fine CV og meritter, er det lett å se bort fra flosklene i de personlige egenskapene, sier han.