(KarriereStart.no): 

I Work Life-undersøkelsen, som er gjennomført av Opinion på oppdrag fra ManpowerGroup, oppgir så mye som 45 prosent av respondentene at stillingsannonser på nett er den mest aktuelle fremgangsmåten for å skaffe seg ny jobb. 

 

Det sosiale nettverket er viktig

Å dra nytte av sitt sosiale nettverk er også populært. Én av tre oppgir at de henvender seg til venner og bekjente når de er på jakt etter ny jobb.

- Det er interessant at nettverket har en så sterk posisjon blant norske arbeidstakere med tanke på jobbskifte. Dette viser viktigheten av et godt nettverk og evnen til å ta det i bruk, sier konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath, i en pressemelding. 

LES OGSÅ: Én av fem tror kollegaer er ansatt på «trynefaktor»   

 

Få bruker sosiale medier

Tradisjonelle jobbsøkekanaler er fremdeles populære blant nordmenn. Hele 39 prosent av respondentene oppgir at de ser etter stillingsannonser i aviser og fagblader, mens nesten to av ti hører med sin nåværende arbeidsgiver om hvilke muligheter som finnes for en intern karriereendring.

Bruk av sosiale medier i jobbjakten har enda ikke slått helt an hos norske jobbsøkere. Kun én av ti sier at det er aktuelt å bruke sosiale medier i jakten på ny jobb.

- Det er interessant at norske arbeidssøkere er så pass tradisjonelle i jakten på ny jobb. Vi mener likevel at rekruttering via sosiale medier forsterker og synliggjør de ledige stillingene, og at det vil bli en svært viktig arena for å koble arbeidstakere med nye arbeidsgivere framover, sier Brath i pressemeldingen. 

 

Fast ansettelse som hovedmål

Hele ni av ti synes fast ansettelse er mest attraktivt, mens to av ti oppgir at de kan tenke seg å jobbe som vikar.

Ifølge undersøkelsen er nordmenn ganske lojale mot arbeidsgiver. Én av fire forventer å bli i jobben i ti år eller mer. Work Life avdekker imidlertid en klar tendens til at personer over 30 år forventer å bli i sin nåværende jobb lenger enn personer under 30 år. 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger