(KarriereStart.no):

Nytt år, nye muligheter. Og skal vi tro siste arbeidslivsundersøkelse fra Manpower, ønsker tre av ti norske arbeidstakere seg ny jobb dette året. Det på tross av at vi har verdens mest fornøyde ansatte.

 

Om du kommer til å søke på en ny stilling i 2015, viser en ny, svensk studie at personligheten din har mye å si for hvordan du lander en ny jobb. Sitter du passivt og venter på at arbeidsgiverne skal komme til deg som perler på en snor, eller kaster du deg rundt og ringer bedriftene i det øyeblikket de lyser ut en ny stilling? Ifølge studien, er nemlig passive jobbsøkere mer stabile, enn de som aktivt sender ut jobbsøknader.

 

Populært med sosiale medier

LinkedIn, og andre karriereportaler, har blitt en viktig plattform for at arbeidsgivere og kandidater skal kunne knytte kontakt. Her kan du fylle ut all den flotte kompetansen du har, lene deg tilbake i godstolen, og vente på at attraktive arbeidsgivere tar kontakt med deg.

 

Også bedrifter ser nytten av å bruke sosiale medier i rekrutteringsprosessen. Slike karriereportaler kan spare bedriften for både tid og penger, da de slipper å bruke ressurser på en haug med søknader fra ukvalifiserte arbeidstakere.

 

LES OGSÅ: Tegnene på at du bør bytte karriere

 

Ustabile søker aktivt

Ifølge psykologen bak undersøkelsen, Ulf Lundgren, er aktive jobbsøkere mer eventyrlystne og belønningssøkende, enn de som er passive. Han mener at slike jobbsøkere har en personlighet som tilsier at de fort blir utilfredse med jobben de har, og ofte skifter beite. For bedrifter, kan slike kandidater bety tap av inntekt, og hyppige rekrutteringsprosesser.

 

- De som søker jobb aktivt ved å svare på stillingsannonser, skiller seg ut ved at de blant annet har mer ekstrem personlighet og høyere karrieremessige forventninger, forklarer Lundgren til Forskning.no.

 

Passive er mer stabile

Gruppen i undersøkelsen som ble kategorisert som passive, viste seg å ha en bedre og langsiktig motivasjon for arbeidsplassen sin. De hadde høy jobbtilfredsstillelse, men gjorde seg likevel tilgjengelige for andre arbeidsgivere via sosiale medier, hvis noe interessant skulle dukke opp.

 

De med utdanning innen medisin, realfag og psykologi, var mest fornøyd med karrieren de hadde oppnådd. Økonomer, jurister og samfunnsvitere, var imidlertid mer aktivt på utkikk etter nye muligheter.

 

- Resultatene som kommer fram, gir et mer nyansert bilde av konsekvensene av ulike strategier for å rekruttere nye ansatte på, sier psykolog Ulf Lundgren, til Forskning.no.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger