Du tenker kanskje at det er lenge til sommeren, du har god tid på å skaffe deg en sommerjobb. Da har du i så fall ikke forhørt deg med ekspertene.
Det har imidlertid vi, og de ser over hodet ingen grunn til å utsette sommerjobbjakten. Tvert i mot er det på tide å orientere seg i markedet så fort som mulig.
- Vær tidlig ute, flere av bedriftene som tilbyr sommerjobb og såkalte «summer internships» har søknadsfrist allerede høsten i forkant eller tidlig på nyåret, sier avdelingsleder for BI Karriereservice, Adriana Jansen. Det er mange måter å skaffe seg jobb på, men det er uansett viktig å markedsføre seg selv aktivt.
- Begynn med å identifisere bedrifter og bransjer du synes virker interessante. Kommuniser dine interesser i mange kanaler, gjennom en generell søknad, eller ved bruk av bedriftens sosiale mediekanaler – som for eksempel Twitter, Facebook og LinkedIn. Bli med i ulike diskusjoner og fora og markedsfør deg, sier Jansen.
LES OGSÅ: Sommerjobben er verdt mer enn bare pengene du tjener
Skaff deg jobberfaring
Hun poengterer videre at det viktigste ikke er hva du jobber med, men at du faktisk jobber.
- All jobberfaring er positivt, husk at i en hver jobb blir man utfordret. For eksempel i relasjoner til kolleger og kunder. Samt utfordringer i forhold til erfaringer knyttet til personlige egenskaper, som evnen til åpenhet, samarbeid, nøyaktighet og samvittighet, sier Jansen. Skulle du likevel finne deg en jobb som er relevant for studiet er det selvfølgelig å foretrekke. Men som fersk student er det nødvendigvis ikke enkelt å formidle sin faglige kompetanse med den største selvfølge.
Din unike merkevare
Ønsker du deg en faglig relevant jobb i ferien kan det derfor være lurt å heller fokusere på interesse fremfor kompetanse når du henvender deg til en mulig arbeidsgiver.
- Når man er tidlig i studieløpet og har begrenset faglig kompetanse er det viktig å fokusere på motivasjon og interesse for fagområdet ditt, samtidig som du må få frem dine personlige egenskaper og tidligere erfaringer du har gjort deg. Til sammen utgjør dette din unike merkevare, som du må markedsføre overfor bedriften, forklarer Jansen
LES OGSÅ: Dette må du sjekke i arbeidskontrakten for sommerjobben
En fot innenfor
En annen måte å få relevant erfaring på, er gjennom såkalte internships, der du får muligheten til å prøve deg i en bedrift. Dette kan også være en gylden mulighet til å skaffe seg noen kontakter.
- Over en begrenset periode vil du få mulighet til å ta del i bedriftens daglige gjøremål samt at du ofte får relevant opplæring og praktisk erfaring. I tillegg til erfaring får du muligheten til å knytte kontakter og skape et nettverk. Bedrifter benytter slike ordninger til å bli kjent med deg, og dette kan være en glimrende måte å få en fot innenfor hos en potensiell arbeidsgiver, poengterer Adriana Jansen.
Tilby deg å skrive oppgaver
Den jobben du legger ned i sommerferien, relevant eller ikke, kan altså legge grunnlaget for en fremtidig jobb. Enten en deltidsjobb under studiene, men også for en mulig jobb etter endte studier. Om ikke akkurat i den samme jobben, så kanskje gjennom kontaktene du skaffer deg ved å være i arbeidslivet. Adriana Jansen mener det er flere forskjellige måter å knytte kontakter på, både i og utenfor bedriften.
- Det kan være oppover, nedover og sidelengs i organisasjonen. Kanskje du kan knytte kontakt med interne og eksterne samarbeidspartnere til bedriften eller avdelingen der du jobber. Fortell om deg selv og dine planer etter endt studier. Tilby dine fremtidige tjenester som å skrive oppgave for bedriften og gjøre undersøkelser, råder Jansen.
Unngå copy/paste
Når det gjelder selve utformingen av søknaden til en sommerjobb bør ikke rådet fra BI Karriereservice komme som en overraskelse, men det kan åpenbart ikke poengteres nok. Hold deg fast; stikkordet er skreddersydd.
- Vi fremhever viktigheten av at du skreddersyr søknaden til hver enkelt sommerjobb du søker. En copy-paste-løsning blir lett gjennomskuet da du ikke klarer å svare direkte på hva bedriften spør etter og din motivasjon for akkurat denne jobben blir også svak. Det samme gjelder for åpne søknader; din genuine motivasjon for bedriften og mulige arbeidsoppgaver må komme klart fram, sier Adriana Jansen.