Tolletaten

Statlig / Offentlig / Kommunal sektor

Ønsker du å gjøre en god jobb for samfunnet og å bidra til fellesskapet? Da er det kanskje nettopp deg vi ser etter.

Tolletaten beskytter samfunnet og sikrer staten inntekter. Etaten har to hovedoppgaver. Den ene er å innkreve avgifter og toll til finasiering av velferdssamfunnet. Økonomisk kontroll og bekjempelse av kriminalitet hører til denne oppgaven. Den andre hovedoppgaven er å bruke vår unike førstelinjeposisjon på grensen til å beskytte samfunnet mot ulovlig inn- og utførsel av varer.

Tolletaten er en organisert i et sentralt direktorat og en lokalforvaltning bestående av seks tollregioner. Vi rapporterer til Finansdepartementet.

 

Les mer
Fakta om Tolletaten
Hovedkontor
Oslo
Antall ansatte
1001-5000
Etablert år
1974
Se alle fakta

Ledige stillinger hos Tolletaten

Medarbeider til spennende og sentral stabsfunksjon i avdeling for virksomhetsstyring og fellesfunksjoner Du vil jobbe tett sammen med avdelingens ledergruppe i koordinering og oppfølging av initiativ og prosjekter. Det faglige spennet er stort, og du vil få mulighet til å bli kjent med alle avdelingens fagområder, samt en spennende og prioritert etat.   Vi ser etter deg som kan jobbe i bredden, alt fra å lede strategiske initiativ og prosjekter til det å administrere forberedelser til ledermøter, og føre beslutningsreferater. Du må ha stå på vilje, være fleksibel og trives i et til tider svært hektisk miljø tett på etatens styrende prosesser. Stillingen rapporterer til stabsleder/kontorsjef.   Arbeidsoppgaver: information management for avdelingen med ansvar for å koordinere informasjonsflyten i avdelingen mot resten av etaten koordinere og forberede, tilrettelegge og koordinere avdelingens felles arenaer og ledermøter  følge opp og lede arbeidsgrupper og planprosesser i avdelingen  bistå avdelingens direktør i ledelse og styring av avdelingen    Kvalifikasjoner: relevant høyere utdanning fra høyskole eller universitet fortrinnsvis på mastergradsnivå  god skriftlig og muntlig formidlingsevne  god systemforståelse  erfaring fra flere av de følgende arbeidsområder:  strategiarbeid og strategimetodikk  virksomhetsstyring i offentlig sektor  prosjektarbeid og prosjektledelse    Det er en fordel om du har:  erfaring med Office 365 og Public 360    Personlige egenskaper: du må kunne arbeide godt både selvstendig og målrettet, men også direkte inn mot avdelingens seksjonssjefer og andre utenfor avdelingen. Det er derfor viktig at du:   trives i en hektisk hverdag med et høyt arbeidstempo  har høy integritet  er tålmodig og positiv  er en konstruktiv og engasjert pådriver  er god på samarbeid     Vi benytter SEMAC bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater.   Det er en forutsetning at aktuelle kandidater kan sikkerhetsklareres for graden hemmelig.     Vi tilbyr: bred faglig utvikling, og mulighet til å være sentral i den strategiske utviklingen av etatens virksomhetsstyring  lønn som rådgiver/seniorrådgiver kr 600 000 – 700 000. For særlig godt kvalifisert søkere kan høyere lønn vurderes.   pensjons-, forsikrings- og låneordninger i statens pensjonskasse  arbeidssted i nyoppussede lokaler sentralt plassert i Oslo    Tolletaten er i endring, og står foran en utvikling i tiden fremover. Avdeling for virksomhetsstyring og fellesfunksjoner har ansvaret for etatens prosesser knyttet til fagområdene økonomi og rapportering, HR, strategi og plan, bedriftshelsetjeneste samt anskaffelser og fellestjenester.    I Tolletaten er vi opptatt av et godt arbeidsmiljø. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn. Vi tilrettelegger ved behov.  For mer informasjon om stillingen kan du kontakte avdelingsdirektør Erik Guldhav på telefon 995 15 092, eller sende en e-post til rekruttering@toll.no.   Søknadsfristen er: 22/10 Stillingsnummer: 34/2019 
22.10.2019 Oslo
Er du vår nye pådriver, koordinator og rådgiver innenfor viktige områder av virksomhetsstyringen?  Som forretnings/prosessarkitekt i Tolldirektoratet vil din sentrale oppgave være å modellere og dokumentere etatens virksomhetsprosesser. Dette arbeidet er startet opp og vi har anskaffet Qualiware X som skal understøtte forvaltningen av prosessmodell og virksomhetsarkitektur.   Du vil være en del av det sentrale styringsmiljøet i etaten og jobbe sammen med andre sentrale ressurser på tvers i etaten for å etablere prosess- og kvalitetsstyring og bidra til gode endringsprosesser. Dere vil jobbe tett opp mot eksisterende arkitekturmiljøer i direktoratets IT-avdeling som har ansvaret for IT-arkitektur og etatens digitaliseringsprogram. Du vil inneha en viktig rolle i forvaltningen av virksomhetsmodellen når den er etablert. Du vil bidra til at etatens ledelse har en god forståelse av roller, ansvar og myndighet gjennom å avklare grensesnitt mellom prosesseiere, systemeiere og linjeorganisasjonen.. Du vil løfte etatens kompetanse gjennom opplæring og veiledning innenfor fagområdet.  Din arbeidshverdag vil være preget av et utstrakt samarbeid med hele etaten og det vil være store muligheter for påvirkning og faglig utvikling i stillingen.    Sentrale arbeidsområder:  etablering og implementering av prosessorientert styringssystem. Etaten har anskaffet Qualiware X.    modellering og forvaltning av etatens styrings-, kjerne- og støtteprosesser    bidra til avklaring av grensesnittutfordringer    rådgivning innenfor fagområdet på alle organisatoriske nivå    bidra innen virksomhetsstyring i tett samarbeid med andre fagmiljøer internt   Vi tilbyr:  varierte oppgaver og gode utviklingsmuligheter i en etat i sterk utvikling  et inspirerende arbeidsmiljø med hyggelige og engasjerte kollegaer  en fleksibel arbeidstidsordning og trening i arbeidstiden  gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse  arbeidssted sentralt i Oslo ved siden av Oslo S lønn som seniorrådgiver kr 650 000 – 800 000, avhengig av kvalifikasjoner og erfaringer    Kvalifikasjoner:  relevant mastergrad. Bachelor inkl. realkompetanse kan kompensere for kravet om master.  erfaring innenfor fagområdet, gjerne som konsulent erfaring som modellør i Qualiware, eller annet prosessverktøy, vil være en fordel    erfaring fra prosessledelse, digitalisering, virksomhetsarkitektur og/eller risikostyring vil være en fordel  kompetanse innen BPM erfaring fra veiledning og opplæring innenfor fagområdet   god skriftlig og muntlig framstillingsevne   Egenskaper:  utadvendt, nettverksbygger og nysgjerrig meget gode kommunikasjonsevner, spesielt til å presentere og forklare budskap til både IT og kjernevirksomheten i etaten  god til å planlegge og gjennomføre planlagte aktiviteter  løsningsorientert med sterkt brukerfokus  analytisk og metodisk    I Tolletaten er vi opptatt av mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn. Arbeidsplassen tilrettelegges ved behov. Tolletaten er en IA-bedrift.  Vi benytter SEMAC bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater.    Seksjon for strategi og plan er en av fem seksjoner i avdeling for virksomhetsstyring og fellesfunksjoner i Tolldirektoratet. Vi har det faglige ansvaret for strategiutvikling, langsiktige planprosesser, rammeverk for styring og kontroll, mål- og resultatstyring, kvalitets- og prosessledelse samt risiko- og sikkerhetsstyring.  For nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte underdirektør Tommy Olsen på tlf 932 83 768.    Søknadsfrist: 03.11.2019  Stillingsnummer: 36/2019 
03.11.2019 Oslo
Er du motivert for å være en pådriver, koordinator og sentral rådgiver innenfor viktige områder av virksomhetsstyringen?  Som langtidsplanlegger i Tolldirektoratet vil din sentrale oppgave være å utvikle og vedlikeholde etatens perspektivplan som brukes i planlegging på flere nivåer. Sammen med sentrale analytikere vil du planlegge og identifisere områder som skal detaljplanlegges og sikre at dette arbeidet gjennomføres og er i tråd med etatens mål og strategier. Du vil være en del av det sentrale styringsmiljøet i etaten og arbeide sammen med de øvrige avdelingene i direktoratet og etatens to fagdivisjoner. Du vil være en aktiv pådriver for å videreutvikle langtidsplanlegging i etaten. Du vil bidra til at etaten har et godt grunnlag for langsiktig virksomhetsstyring og et godt grunnlag for den årlige plan- og budsjettprosessen. Din arbeidshverdag vil være preget av et utstrakt samarbeid med hele etaten og det vil være store muligheter for påvirkning og faglig utvikling i stillingen.   Sentrale arbeidsområder:  Videreutvikle eksisterende perspektivplan og bidra til videreutvikling av styringsprosessene. Fungere som et sekretariat for perspektivplanlegging i etaten.    Sikre at strategiske føringer og tiltak innarbeides i perspektivplanen. Bidra til at etaten har et godt datagrunnlag for analyser og planlegging. Bidra til at strategiske analyser identifiserer fokusområder i perspektivplanen for nærmere detaljplanlegging.  Lede eller bidra i strategiske plangrupper for å utvikle og konkretisere tiltak i perspektivplanen. Bidra i seksjonens øvrige arbeidsoppgaver etter behov.   Vi tilbyr:  varierte oppgaver og gode utviklingsmuligheter i en etat i sterk utvikling  et inspirerende arbeidsmiljø med hyggelige og engasjerte kollegaer  en fleksibel arbeidstidsordning og mulighet for trening i arbeidstiden  gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse  arbeidssted sentralt i Oslo like ved Oslo S.  lønn som seniorrådgiver etter Statens regulativ. Avhengig av kvalifikasjoner og erfaring avlønnes stillingen i spennet kr. 650 000 – 800 000. Ved særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.   Kvalifikasjoner:  relevant mastergrad. Bachelor inkl. realkompetanse kan kompensere for kravet om master.  erfaring fra virksomhetsstyring. Erfaring fra langtidsplanlegging i en større statlig etat vil være en fordel erfaring med analyse vil være en fordel  erfaring med å lede plangrupper vil være en fordel    god skriftlig og muntlig framstillingsevne   Personlige egenskaper:  utadvendt, nettverksbygger og nysgjerrig gode kommunikasjonsevner god til å planlegge og gjennomføre planlagte aktiviteter  løsningsorientert med sterkt brukerfokus  analytisk og metodisk    I Tolletaten er vi opptatt av mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn. Arbeidsplassen tilrettelegges ved behov. Tolletaten er en IA-bedrift.  Vi benytter SEMAC bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater.    Seksjon for strategi og plan er en av fem seksjoner i avdeling for virksomhetsstyring og fellesfunksjoner i Tolldirektoratet. Vi har det faglige ansvaret for etatens strategiutvikling, langsiktige planprosesser, rammeverk for styring og kontroll, mål- og resultatstyring, kvalitets- og prosessledelse samt risiko- og sikkerhetsstyring.  For nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte underdirektør Tommy Olsen på tlf 932 83 768.    Søknadsfrist: 03.11.2019 Stillingsnummer: 35/2019   
03.11.2019 Oslo
Dette kan vi tilby deg
Ingen "salgsargumenter" lagt til!
Kan variere med stilling / arbeidsted
Ingen frynsegoder lagt til!

Rekrutteringskalender

  • OKT 22
    2019
    1 STILLING UTLØPER I DAG (SISTE SØKNADSFRIST)
Bildegalleri

Kontaktperson

Rådgiver Tolldirektoratet

Filmer

Vil du blir en samfunnsbeskytter? Tolletaten søker aspiranter!

Fakta om Tolletaten

Adresse

Schweigaards gate 15'
Pb. 8122 Dep
0032 Oslo