Innkjøpsansvarlig / Innkjøpssjef
Om yrket, jobbmuligheter, utdanninger og lønnsnivå
Hva gjør en Innkjøpsansvarlig / Innkjøpssjef
En innkjøpssjef er ansatt i en bedrift, virksomhet eller annen organisasjon som er ansvarlig for kjøp eller godkjenne oppkjøpet av varer og tjenester som trengs av selskapet. Stillingens ansvar kan være den samme som for en kjøper eller innkjøpsagent, eller kan omfatte bredere tilsyns-eller ledelsesoppgaver. En innkjøpssjef kan overvåke oppkjøpet av materialer som trengs for produksjon, generelle forsyninger til kontorer og anlegg, utstyr eller byggekontrakter. En innkjøpssjef overvåker ofte innkjøpsagenter og kjøpere, men i små selskaper kan innkjøpssjefen også være innkjøpsagent eller kjøperen. Innkjøpssjefens posisjon kan også bære tittelen " Procurement Manager" eller i offentlig sektor , " Procurement Officer ".
En innkjøpssjefs ansvar kan omfatte:
- Søke pålitelige leverandører eller leverandører til å tilby kvalitetsvarer til fornuftige priser
- Forhandle priser og kontrakter
- Gjennomgå tekniske spesifikasjoner for råvarer, komponenter, utstyr eller bygninger
- Bestemme mengde og tidspunkt for leveranser (mer vanlig hos små bedrifter)
- Se etter kommende etterspørsler
Personlige egenskaper - Innkjøpsansvarlig / Innkjøpssjef
Du bør like å omgås mennesker, være utadvendt og ikke være redd for å fronte selskapet du jobber for.