(KarriereStart.no):

– En Key Account Manager er bindeleddet mellom kunden og selskapet. Det er en løsningssalg-jobb, hvor du jobber sammen med kundene, forklarer Carina Oppegaard, som er Key Account Manager i det digitale markedsføringsselskapet APSIS International.

 

Hennes jobb går ut på å håndtere den eksisterende porteføljen, men også skape mersalg og kunne sikre at kunden utvikler seg. En god Key Account Manager må være forretningsorientert, men samtidig trives med å jobbe sammen med mennesker, mener Carina.

 

– Du er også løsningsorientert og hjelper kunden til å finne nye løsninger, og det er viktig å være serviceinnstilt for å sikre at kundene alltid er fornøyd. Også bør du kanskje ha en utdanning innen salg, markedsføring eller businessfag.

 

Man må også være forberedt på at jobben krever et høyt aktivitetsnivå, man må klare å se løsninger frem i tid, og kunne sikre at du skaper riktige og gode resultater.

 

– Det som motiverer meg, er muligheten til å kunne se at kundene blir langsiktige kunder, at de er fornøyd, at de utvikler kunderelasjonen sin og vokser sammen med selskapet, forklarer Carina.

 

Selv om hun jobber med digital markedsføring, er ikke det den eneste bransjen med denne typen stillinger. Jobbmulighetene er mange for dem som vil jobbe som Key Account Manager. Det er hele tiden etterspørsel etter selgere som er opptatt av å skape relasjoner og fornøyde kunder.

 

– Som Key Account Manager kan du egentlig jobbe innenfor alle felt. Det spørs hva slags type løsninger du er interessert i. Du kan jobbe innen teknologi, industri og egentlig alle typer bransjer. Alle trenger dyktige salgsmennesker.

 

– Jeg synes du skal bli Key Account Manager, fordi det er en utrolig givende jobb. Du får lov å jobbe med masse spennende mennesker, på mange nivåer, i store selskaper. Du får jobbe med prosjektledelse, og samtidig jobbe med salg og skape gode resultater, både for deg selv og for andre, avslutter Carina.

 

Klikk her for å lese mer om arbeidsgivere og jobbmuligheter innen salg og markedsføringsbransjen