– En sykkelmekaniker er en som ser over sykkelen og ser om alt er i orden med sykkelen, servicer sykkelen og ser at den er i trygg stand før man er ute og sykler, sier Perot Peroti, som er sykkelmekaniker hos XXL.
Noe han har lært gjennom å jobbe på verksted, er at man må tenke utenfor boksen. Man må alltid prøve å finne løsninger som man ikke ser med en gang.
– For eksempel, hvis du får en sykkel som knirker et sted, da må du prøve alle mulige måter å finne hvor den knirkelyden kommer fra. Du må ut og teste sykkelen, ta ut alle skruer og smøre dem opp for å finne ut hvor den knirkingen kommer fra. Det gir en god mestringsfølelse når du først har sittet med noe i et par timer og endelig får det til, ringer kunden og sier at sykkelen er klar, og hører at de er fornøyde.
For å bli sykkelmekaniker går man først to år på videregående skole, og to år som lærling. Når fagprøven er bestått, kan man for eksempel jobbe i sykkelbutikker og sykkelverksteder. De finnes over hele landet, så jobbmulighetene er gode.
Perot liker å jobbe med hendene, og falt for dette yrket fordi han også liker å sykle.
– For mange er sykkel lidenskap. Det å komme seg ut og kjenne vinden i håret og ha mil på mil på landeveissykkelen. Jeg tror folk får en veldig god følelse av å sykle, og det blir jo bare mer og mer sykling nå. I Oslo bygger de sykkelvei etter sykkelvei. Så det er gode muligheter for å komme seg ut på sykkelen, og det er vi sykkelmekanikere som holder dem trygge på veien, avslutter han.