Som kommune har vi et ansvar for at alle skal bo trygt og godt. I tillegg skal alle som har behov for bistand få hjelp til å mestre det å bo. Boligkontoret skal medvirke til å skaffe innbyggere bolig dersom de ikke klarer dette på egen hånd. Vi søker etter en initiativrik og målrettet leder med god økonomisk forståelse og evne til å snakke med personer i en vanskelig situasjon.
Boligkontoret håndterer utleie av kommunale boliger og oppfølging av leietaker i utleieprosessen i samarbeid med Kundetorg og Eiendomsavdelingen. I tillegg saksbehandler og forvalter kontoret lån i regi av Husbanken og flere type bostøtteordninger. Kontoret administrer også en boligrådgivningstjeneste som gir råd/veiledning, og kan innvilge lån og støtte til tilpassing av bolig. Askøy kommune har en matriseorganisering av funksjoner i boligkontoret og det er leders ansvar å koordinere og utvikle de ulike samhandlingsarenaene. Dette betyr tett samhandling med bl.a. leder Boligsosial enhet, representanter fra Eiendomsavdeling, Kundetorg, NAV, Origo- rus og psykisk helse, Økonomiavdeling, Fysio-/ergoterapi og andre.
Boligkontoret er organisert under Boligsosial enhet i sektor Familie og inkludering. Boligsosial enhet gir i tillegg døgnbemannede tjenester innen rus og psykisk helse og ambulerende bo-oppfølgingstjeneste.
Arbeidsoppgaver
- Ansvarlig for saksbehandling av søknader om Husbankens startlåns- og tilskuddsordninger til etablering og utbedring, Husbankens bostøtteordning samt tilskudd til utredning og prosjektering
- Ansvarlig for tildelinger av kommunale boliger
- Budsjett- og rapporteringsansvar for Husbankens startlåns- og tilskuddsordninger
- Tett samhandling med kommunens låneadministrator og kommunens øvrige boligsosiale tjenesteapparat
- Ansvarlig for kommunens boligrådgivningstjeneste
- Ansvarlig for kommunens tildelingsmøter for både kommunale boliger og startlån og tilskudd
- Saksbehandling politiske saker
- Bidra til utvikling av det boligsosiale fagområdet i kommunen
- Andre oppgaver som tilfaller enheten kan bli lagt til stillingen
Kvalifikasjoner
- Minimum bachelornivå fra høgskole/universitet innen økonomiske og/eller juridiske fag
- Det er ønskelig at du har erfaring fra saksbehandling innenfor offentlig forvaltning, fortrinnsvis saksbehandling knyttet til Husbankens låne- og tilskuddsordninger
- Gode IKT-ferdigheter og systemforståelse
- Du har førerkort klasse B
- Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner
Personlige egenskaper
- Du er nøyaktig, selvstendig og strukturert
- Du evner å kommunisere med mennesker i en vanskelig situasjon
- Du er flink til å skape gode relasjoner
- Du er personlig egnet for oppgavene og er engasjert i arbeidet ditt
- Du er løsningsorientert og helhetstenkende
- Du evner å samarbeide med andre og se boligsosiale tjenester i sammenheng
- Du har god økonomisk forståelse
- Du har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Personlig egnethet blir vektlagt
Vi tilbyr
- Lønn etter gjeldende avtaleverk
- Fleksibel arbeidstid og gode pensjonsordninger
- Fri gruppelivs- og ulykkesforsikring
- Godt arbeidsmiljø
Generelle opplysninger:I henhold til offentlighetsloven §25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om å ikke bli oppført på søkerlisten. Dersom ønsket ikke etterkommes, vil søkeren bli varslet om dette før søkerliste utarbeides.
Eventuelle vitnemål og attester kan legges inn som vedlegg til søknaden. Ved eventuelt innkalling til intervju vil søker bli bedt om å ta med følgende:
- Attesterte kopier av vitnemål for all utdanning etter grunnskole
- Attesterte kopier av attester for arbeidsforholdet der varighet og stillingsomfang fremgår
Kontaktinformasjon
Veronika Skiftesvik Natås, Leder Boligsosial enhet, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Aleksander Risdal, Fagansvarlig, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Arbeidssted
Klampavikvegen 1
5300 Kleppestø
Søk på stillingen:
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Askøy kommune
Referansenr.:Logg inn for å se kontaktinformasjon20Stillingsprosent: 100%FastSøknadsfrist: 25.07.2021