(KarriereStart.no):

Når du skal på jobbintervju, gjelder det selvsagt å stille forberedt hvis du vil ha best mulige odds for å faktisk få jobben.

Det innebærer grundig research av virksomheten og den aktuelle stillingen, forberede gode svar på vanlige intervjuspørsmål, ha orden i attester og andre relevante dokumenter – og ikke minst må klærne du skal bruke være rene, nystrøket og klar til bruk.

Disse tingene er absolutt et godt utgangspunkt. Men har du ikke glemt noe viktig? 

Kommunikasjon er nøkkelen for å lykkes i ethvert jobbintervju. Siden du er kalt inn til intervju, er det allerede avklart at du er kvalifisert og aktuell for stillingen.

Det er nå du skal kommunisere at du også har de personlige egenskapene de er på jakt etter.

Hvordan du oppfører deg og formulerer svarene dine er helt avgjørende for å overbevise om at du er rett mann eller kvinne for jobben.

 

Kommunikasjon i alle former

God kommunikasjon under jobbintervjuet innebærer blant annet formuleringsevner, stemmebruk, utstråling, kroppsspråk og annen ikke-verbal kommunikasjon.

Og selv om du ikke anser deg som typisk ekstrovert, sosial og god på å prate med mennesker du ikke kjenner, er det fullt mulig å lære seg noen knep som vil bedre kommunikasjonsferdighetene dine.

Med utgangspunkt i et innlegg på personalbrandingblog.com, som tok for seg dette temaet, har vi satt opp seks punkter som vil hjelpe deg med å sikre god kommunikasjon under jobbintervjuet.


 

LES OGSÅ: Tips til jobbintervjuet for de innadvendte

 

1. Gjør et godt førsteinntrykk

Førsteinntrykket du gir til den som skal intervjue deg, kan bli førende for hvordan resten av jobbintervjuet vil gå – og i verste (eller beste) fall kan det bli avgjørende for om du får jobben.

Det er fordi førsteinntrykket har en tendens til å følge oss, selv om senere inntrykk eventuelt viser det motsatte.

Hvis du ikke viser deg fra din beste side idet du ankommer intervjuet, kan du med andre ord få problemer med å gjenopprette inntrykket intervjueren vil sitte igjen med.

Når du ankommer jobbintervjuet, er det naturligvis på sin plass å håndhilse på intervjueren. Allerede her er det viktig å tenke over hva du kommuniserer.

Hvis du kommer inn døren med nølende skritt, en usikker mine og gir et slapt håndtrykk, sier det seg selv at du ikke får en pangstart. Rett deg opp i ryggen, utstrål selvtillit. smil med både øynene og munnen, hold øyekontakten og vær fast i grepet når du hilser.

Hvis det er flere personer tilstede under intervjuet, hilser du på samme måte til alle.

Hvis du er i tvil om hva som er for hardt eller for svakt håndtrykk, kan det lønne seg å prøvehilse på en du kjenner. Eventuelt kan du prøve deg frem ved å klemme rundt den andre hånden din.


 

LES OGSÅ: Tips for å gjøre et godt førsteinntrykk på jobbintervjuet

 

2. Snakk tydelig og med selvtillit

Det er helt normalt å være nervøs i forkant av et jobbintervju. Men det er viktig å holde nervene i sjakk, slik at det ikke påvirker måten du snakker på.

En skjelvende stemme eller nølende svar kan gjøre at du fremstår som usikker på deg selv og det du har å si. Forsøk også å unngå å lage lyder for å fylle stillheten før du svarer, som for eksempel tjaa, hmm, umm og eeh.

Det er helt i orden at du bruker et øyeblikk på å formulere et godt svar, men vis heller at du tenker, enn å fylle stillheten med nølende ulyder.

Det er også vanlig å snakke i et raskere tempo når man er nervøs. Da er det fort å fremstå som stresset, masete og i verste fall slitsom.

Sørg for å puste med magen, senke skuldrene og snakke i et rolig og behagelig tempo.

Og husk at den som intervjuer deg også er et menneske og har selv vært nervøs i tilsvarende situasjoner. Åpenhet og ærlighet er derfor et nøkkelord om du føler at nervøsiteten tar overhånd. Du kan kort og enkelt si at du dessverre er litt nervøs i dag og be om forståelse for det. Da får du også vist frem både selvinnsikt og ærlighet, noe som er gode egenskaper.

 

LES OGSÅ: Slik holder du nervene i sjakk under jobbintervjuet

 

3. Husk å smile

Når du intervjues for en ledig stilling, vurderer ikke arbeidsgiveren bare om du fyller kriteriene for harde ferdigheter som utdanning og arbeidserfaring. De vurderer også om du er en person som vil passe inn i miljøet på arbeidsplassen.

Det betyr at du bør fremstå som en hyggelig, sympatisk, høflig, sosial og blid person som det er behagelig å omgås.

Noe så enkelt som å smile imens du prater kan være nok til at du fremstår mer tilnærmelig.

Vær jevnt over vennlig og varm, men fokusert på det dere snakker om. Du bør med andre ord tilpasse smilingen etter temaet for samtalen.

Et stort glis er også noe overflødig – det holder lenge med et vennlig smil i munnviken.

Hvis du oppfattes som alvorlig og kald, kan arbeidsgiveren få inntrykk av at du kan være vanskelig å jobbe med.

 

LES OGSÅ: Kroppsspråket som kan spolere jobbintervjuet


4. Bruk historiefortelling

Noen ganger kan historiefortelling være den mest effektive måten å svare på. Det kan også gjøre deg mer interessant, og gi arbeidsgiveren noe å huske deg for.

Med den rette historien kan du etablere en god kjemi med intervjueren, og dermed etablere en mer naturlig dialog videre i intervjuet.

Når du forbereder deg til intervjuet, kan du forsøke å komme på et par historier som kan illustrere noe av kompetansen eller erfaringen din.

Det kan lønne seg å tenke gjennom historiene noen ganger i forkant, slik at ordene og poengene ikke stokker seg når du skal fortelle dem under intervjuet.


 

LES OGSÅ: Tanketrikset som øker sjansene for et godt intervju

 

5. Still egne spørsmål

Selv om jobbintervjuet kan føles ensidig, og at fokuset kun ligger på deg og hva du kan tilby, skal dette være en gjensidig prosess hvor begge parter skal vurdere om dette er en god match.

Du skal også få klarhet i om dette er jobb du faktisk ønsker. Det alene er grunn nok til å stille egne spørsmål til intervjueren. Men det er også lurt å gjøre for å sikre en god dialog.

De fleste spørsmålene under intervjuet vil likevel være rettet mot deg, og da er det fort å kjenne på følelsen av å bli kryssforhørt.

En slik ensidig dynamikk kan gjøre at samtalen blir noe unaturlig og at praten flyter dårlig. Det kan gjøre sitt til at du får lite personlig kjemi med intervjueren, noe som kan gi utslag i helhetsvurderingen av deg som en verdig kandidat til jobben.

Du har altså minst to grunner til å stille noen spørsmål selv.

Selv om typen spørsmål du stiller er noe annerledes enn spørsmålene som stilles til deg, kan det uansett gi deg god innsikt i virksomheten og stillingen, samtidig som dere etablerer en toveis dialog som vil lette på den potensielt trykkende stemningen som kan oppstå under et jobbintervju.

På forhånd bør du tenke på hva du ønsker å vite om selve driften av virksomheten, om hvordan det er å jobbe for dem, og hva den aktuelle stillingen innebærer.

 

LES OGSÅ: Spørsmålene du bør stille under jobbintervjuet

 

6. Hvem skal intervjue deg?

Rekrutteringsprosessen hos de ulike virksomhetene kan variere mye i både form og innhold. Hos noen vil det være en representant fra HR-avdelingen som intervjuer deg, og hos andre vil du bli intervjuet av den som potensielt kan bli din nærmeste leder.

Disse intervjuene kan foregå på forskjellige måter, så for å samtalen i gang, bør svarene dine tilpasses der etter.

Hvis du blir intervjuet av noen fra HR-avdelingen, er det lite sannsynlig at de kjenner til de mer detaljerte aspektene ved stillingen du har søkt på.

Hvis du da svarer med faguttrykk og omtaler tekniske detaljer som de færreste kjenner til utenfor ditt yrke, kan du risikere å sette opp en metaforisk vegg mellom dere, med påfølgende manglende kjemi og flyt i samtalen.

Spar de mer detaljerte svarene til et eventuelt intervju med en som vet hva du snakker om.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger