(KarriereStart.no):

Selv om det kan føles litt klamt, er egenreklame en viktig del av jobbintervjuet. Dersom du ikke er vant til å omtale deg selv og dine ferdigheter i flatterende ordelag er det lurt å legge en strategi på forhånd, slik at du uansett vil få frem at du er den beste kandidaten uten å ty til tomt selvskryt.

På den amerikanske karrierenettsiden entrepreneur.com har de listet opp noen trinn som vil hjelpe deg å utvikle din egen strategi for egenreklame under jobbintervjuet.

1. Viktige forberedelser

Første steg er å identifisere hva du har erfaring med og hva du er god på. List opp ting du har oppnådd tidligere i karrieren, inkludert de oppgavene du jobbet virkelig hardt med, selv om de ikke resulterte i de helt store resultatene. Dette skal være et kart over dine personlige prestasjoner som illustrerer hvor langt du har kommet, hva du kan og hva du kan bidra med fremover. 

LES OGSÅ: Slik forbereder du deg til jobbintervjuet

2. Øv på kommunikasjonsferdighetene dine

Det finnes mange ulike måter å formidle budskapet «Jeg er best» uten egentlig å si det. Ved å beskrive ditt engasjement med uttrykk som «Jeg er lidenskapelig opptatt av», «Jeg legger mye personlig stolthet i», «Med hardt arbeid oppnådde jeg» eller «Jeg motiveres av» får du kommunisert viktige sider av deg selv. Folk oppfatter motivasjon og entusiasme som tegn på selvsikkerhet, noe som igjen signaliserer at dette er noe du er virkelig dyktig på. Det er langt mer troverdig å vise engasjement fremfor å bare si at du har det. 


LES OGSÅ: Kroppsspråket som kommunikasjonsverktøy under jobbintervjuet

3. Vis eksempler

Nå som du har fortalt hva du gjør og hva din merkevare er, så må du underbygge påstandene dine med konkrete eksempler. Beviset ligger i ditt tidligere arbeid, og en potensiell arbeidsgiver vil sannsynligvis be om å se det. Samle sammen nøkkelpunkter som viser hva du har oppnådd. Hvis du for eksempel har skaffet x antall nye klienter til ditt forrige arbeidssted, bevis det ved å legge frem konkret statistikk. 

Klikk her for å søke i tusenvis av ledige stillinger