(KarriereStart.no):

Det finnes mange råd om hva man bør svare på ulike jobbintervjuspørsmål, men det er like viktig å vite hvor lange svarene bør være. I alle fall om man skal tro HR-sjef Kris Dunn i det amerikanske rekrutteringsselskapet Kinetix.


I et innlegg på TalentSpaceBlog argumenterer han for at lengden på svarene du gir i jobbintervjuet kan være avgjørende for om du får jobben eller ikke.


Snakker du lite og gir korte svar, fremstår du nemlig som introvert. Snakker du for mye og gir for lange svar, vil intervjueren oppfatte deg som en som er slitsom å omgås. Og omgjengelighet er faktisk en svært viktig del av jobbintervjuet. At du har kvalifikasjonene som trengs i jobben er allerede bekreftet idet du fikk tilbudet om et jobbintervju.


Dunn hevder at to minutter er den perfekte lengden på ethvert svar under intervjuet. Da vil intervjueren føle det naturlig å komme med noen oppfølgingsspørsmål, noe som vil gjøre at de føler seg som en dyktig intervjuer. Hvis du får ett eller to oppfølgingsspørsmål vet du at du svarer tilstrekkelig mye. Null eller fem oppfølgingsspørsmål er ikke like positivt.



Eneste unntak fra tominutters-regelen er hvis du blir spurt om å fortelle om bakgrunnen din og trekke frem det beste fra CV-en. Da burde du bruke tre til fem minutter på å oppsummere «høydepunktene» fra karrieren din, for så å avslutte svaret med de obligatoriske oppsummeringene av personlige interesser, frivillig arbeid og andre fordelaktige aspekter ved deg selv, skriver Dunn.


Hvis intervjueren er typen til å snakke 90 prosent av tiden, så la han eller hun gjøre det. Da vil vedkommende i ettertid nemlig tenke at intervjuet gikk strålende.


Det er helt naturlig å være nervøs for et intervju til en jobb du virkelig har lyst på. Men vær oppmerksom på at nervøsiteten ikke kommer til syne gjennom å rable usammenhengende og prate så mye at du oser av «kvantitet over kvalitet».

LES OGSÅ: Personlighetstesting i rekruttering

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger