(KarriereStart.no):

Et jobbintervju går i stor grad ut på å få et innblikk i hverandres personlighet og danne seg et bilde av hvordan man vil fungere i stillingen man er tiltenkt. Men dette går også begge veier. Jobbintervjuet er en fin anledning til å finne ut om både jobben og sjefen er noe du ønsker å satse på.


På den amerikanske karrierenettsiden careerealism.com har de presentert noen tips til hvordan du snapper opp noen avslørende detaljer din potensielle arbeidsgiver, som vil fortelle deg mye om hvordan de egentlig er som sjef.

De er for hyggelige

Først og fremst bør det nevnes at det finnes mange oppriktig snille personer i sjefsstillinger. Men under ditt første møte med sjefen, bør kjemien komme naturlig og være autentisk. Hvis de virker for hyggelige, kan det enten bety at de skjuler noe under det perfekte kroppsspråket, eller at de er desperate etter å få deg ombord. 

De lytter ikke

En god kommunikator bør ha evnen til å lytte - spesielt hvis man er en leder. Hvis du merker at din potensielle sjef sjekker pc-en eller telefonen for ofte under intervjuet, kan det bety at du gjør det veldig dårlig, eller at han/hun ikke er en god lytter. Denne typen ledere har også en tendens til å glemme å spørre om du har noen spørsmål om stillingen og arbeidsforholdene generelt, mens de er mer opptatt av å skryte av den vellykkede bedriften sin.

LES OGSÅ: Tanketrikset som øker sjansene dine i jobbintervjuet

De tar all æren for suksessen

Ledere som skryter av hvordan de på mirakuløst vis gjenopplivet selskapet etter at det hadde blitt kjørt i grøfta av de tidligere eierne, eller at de har vokst med x antall prosent de siste årene, alt takket være dem: Da bør du være skeptisk. Hvis du hører dem si ting som "Jeg hadde mitt første kontor i en garasje, og se hvor jeg er nå," betyr det at de mest sannsynlig at de ikke har innsett en av sine viktigste roller som gründer: at man bør sette pris på sine ansatte og alt arbeidet de har gjort for bedriften.

De snakker stygt om andre

En leder, som er ment å se verdien i mennesker, bør ikke analysere andres adferd foran en potensiell jobbkandidat. Dersom en potensiell sjef begynner å legge ut om skrekkeksempler fra tidligere intervjukandidater, eller har negative ting å si om ansatte i bedriften, er det alltid et dårlig tegn. Neste gang kan det være deg det snakkes stygt om.

Kontoret sier alt

Myten sier at jo mer overdådig kontoret til sjefer er, jo tøffere er de også ovenfor sine ansatte. Legg merke til detaljer i interiøret, som bilder av vedkommende som håndhilser på viktige personer, mange statuer av ting du ikke engang kan navnet på, eller en pult som er like bred som dobbeltsengen din. Hvis du har følelsen av å tre inn i et palass, og ikke et kontor, da sier det sitt om sjefens selvbilde og krav til perfeksjonisme.

LES OGSÅ: Slik takler du nervene under jobbintervjuet