(KarriereStart.no):

Når du skal intervjues til drømmejobben, har du selvsagt et ønske om å gi et så godt førsteinntrykk av deg selv som overhode mulig. Samtidig kan det være vanskelig å vite hvordan man gjør en god figur på jobbintervjuet, spesielt hvis man er ung og/eller arbeidsledig, og ikke har så mye erfaring med hvordan et intervju foregår.

 

I mange tilfeller vil arbeidsgiver allerede tenke at de formelle kvalifikasjonene dine er gode nok for jobben hvis du har blitt innkalt til intervju. Derfor kan formålet med jobbintervjuet like gjerne være å finne ut mer om hvordan du er som person, og hva du står for som menneske.

 

Av den grunn skal man ikke undervurdere viktigheten av å gjøre et godt førsteinntrykk på den som intervjuer deg. For alt du vet kan inntrykket arbeidsgiver sitter igjen med bli avgjørende for at det til slutt blir du som trekker det lengste strået og kan ta et skritt videre i karrieren din. For å hjelpe deg på veien dit, gir vi deg her ti gode tips til hvordan man gjør et godt førsteinntrykk:


 

1. Smil

En av de første - og mest åpenbare - tingene du bør gjøre når du dukker opp til intervjuet, er å smile og gi fra deg positive vibrasjoner. Slik gir du ikke bare inntrykk av å være åpen og interessert, men du gjør også intervjueren mer komfortabel i sin rolle. Hvis du smiler for mye kan du derimot fremstå som nervøs, så du bør heller ikke gjøre for mye av det. Tenk på jobbintervjuet som en naturlig sosial interaksjon, og ikke et sted som nødvendigvis krever en oppførsel som er annerledes enn den man har i normale situasjoner.

 

Les også: Ti ting du bør gjøre når du er arbeidsledig

 

2. Gi et fast håndtrykk

Når du møter intervjueren for første gang, bør du alltid legge vekt på å gi et fast og godt håndtrykk. Hvis vedkommende ikke strekker ut hånden, bør du likevel strekke ut din. Da nettstedet CareerBuilder for noen år siden stilte rekrutterere spørsmål om hvilket kroppsspråk som ga dårligst inntrykk, pekte 22 prosent på det negative ved å ha et slapt håndtrykk. Det er med andre ord ingen dum ide å øve litt på hvordan man håndhilser - Bare husk å ikke bli en knokkelknuser!


 

3. Vis interesse

Selv om du kanskje er usikker på om jobben passer for deg, bør du sørge for å fremstå interessert og engasjert med tanke på utsiktene til å jobbe hos bedriften som intervjuer deg.

 

Hvis du ikke vet om stillingen du intervjues til er den du virkelig ønsker, kan det å vise interesse hjelpe deg med å få et innblikk i hvordan bedriften fungerer bak de indre gemakker, og hvilke utfordringer den har. Det kan hjelpe deg med å treffe avgjørelsen om hvorvidt jobben er noe for deg.

 

4. Ikke les høyt fra CV-en din

Husk at arbeidsgiver allerede har CV-en din. Derfor trenger du ikke å lese høyt fra CV-en din. Da ender du i verste fall opp med å sløse bort dyrebar tid. Det er langt mer virkningsfullt hvis du kan trekke veksler på den erfaringen du har, når du svarer på spørsmålene intervjueren stiller.

 

5. Still gode spørsmål

Da KarriereStart intervjuet personalsjef Leif Roar Pettersen i Læringsverkstedet tidligere i år, trakk han frem hvor positivt det er når aktuelle kandidater har tatt seg tid til å besøke hjemmesiden til arbeidsgiveren, undersøkt arbeidsgiverens profiler på sosiale medier, og forsøkt å sette seg inn i hva man som arbeidsgiver ser etter i en kandidat.

 

I tråd med dette bør man i forkant av intervjuet undersøke hvem arbeidsgiveren er, og stille spørsmål som viser at man har en genuin interesse for stillingen. I forkant av intervjuet kan du gjerne lage en liste over relevante spørsmål, som du kan stille når intervjueren spør om du har noen spørsmål.

 

Les også: «Superstudenten» forteller hvordan du lykkes i jobbjakten

 

6. Gjør en god entré

Vis fysisk selvtillit når du kommer inn i et rom og ikke vær redd for å møte andre sitt blikk. Smil, nikk og hils på andre, der det er naturlig. Ifølge den amerikanske karriererådgiveren Elizabeth Dexter-Wilson er en god entré en av de viktigste, små detaljene som skal til for å gjøre et godt førsteinntrykk, så det er verdt å være bevisst på disse tingene, selv om det kanskje kan virke en smule bagatellmessig.


 

7. Small talk

Det er helt greit med litt small talk i begynnelsen av intervjuet. Hvis intervjueren tar initiativ til dette, kan det godt hende at han for eksempel ønsker å vite litt mer om interessene dine, og hva du liker å gjøre på fritiden. En triviell samtale kan dessuten løsne opp stemningen, og bidra til at resten av intervjuet går på skinner.

 

Du bør imidlertid unngå å si noe du angrer på. Styr unna ironisk humor, slanguttrykk og banning. Du bør også unngå å snakke om religion, politikk eller andre kontroversielle temaer.

 

8. Kleskode

Når du skal på intervju, bør du alltid vurdere klesstil med tanke på hvilken bransje du søker jobb i, og hvilken kunde du eventuelt jobber mot. Søker du for eksempel jobb innen “konservative” bransjer som bank, finans og shipping bør du kle deg korrekt, slik at det ikke oppstår en diskusjon hos arbeidsgiver rundt måten du kler deg på. I andre stillinger er kleskode mindre viktig, men det skader aldri å kle seg finere enn vanlig. Det understreket for eksempel rekrutteringsspesialist Trude Larsen i Bønes Virik, da hun ble intervjuet av KarriereTV for noen år siden:

 

– Det er veldig «safe» å ikke ha på seg olabukse. En pen bukse og en pen skjorte holder lenge. Om man tar på seg en jakke kan man velge selv, litt avhengig av hvor du skal på jobbintervju, men det er aldri feil å kle seg pent!

 

Se hvilke jobbmuligheter som finnes i Bønes Virik her

 

9. Vis god kroppsholdning

Når du skal intervjues er det viktig å fremstå med god kroppsholdning. Vær rak i ryggen, både når du sitter og står. Selv om dette fremstår som en åpenbar opplysning, kan man fort sitte på et kontor med fancy, men akk så ukomfortable kontormøbler. Derfor er det greit å ha i bakhodet, slik at du ikke sitter lutrygget og langt nede på stolen mens du intervjues.

 

10. Unngå språklige vedheng

Det er ikke uvanlig å få et spørsmål som gjør at man blir nødt å tenke seg litt om før man svarer. Ikke vær redd for å bruke litt tid før du svarer. Det du bør unngå er å fylle stillheten med språklige vedheng som «øøøm». eller «hmm». I den sammenheng kan det være greit å minne om at språklige vedheng fort oppleves som irriterende, og flytter fokuset vekk fra innholdet i det du sier. Linda Vingmark Baumann i Adecco har i KarriereStarts gjesteblogg illustrert farene ved språklige vedheng på denne måten:

 

– Hvis du avslutter annenhver setning med «ikke sant?» – så er du definitivt i målgruppen. Det kan være lurt å ta en liten avsjekk innimellom, for denne uvanen oppdager andre lenge før deg. Se for deg et jobbintervju, der rekrutterer til slutt noterer seg «ikke sant?».

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger