(KarriereStart.no):
Jobbsøkere blir stadig vekk rådet til å gjøre grundig research på bedriftene de søker hos for å kunne imponere med sin kunnskap i søknaden og på jobbintervjuet. Men hvilken informasjon bør man egentlig være på jakt etter og hvordan finner man den?
I et innlegg på det amerikanske nettstedet money.usnews.com gir administrerende direktør i Jobhuntercoach, Arnie Fertig, sine tips til hvordan du kan lære mer om dine potensielle arbeidsgivere ved å utforske bedriftenes nettsider.
1. Oversikt over bedriften
På bedriftens Hjem-side eller Om oss-side (About, dersom det står på engelsk), får du et innblikk i hva bedriften eller organisasjonen driver med. Hvordan er de organisert? Hva er deres viktigste produkter og tjenester? Hvem er kundene deres? Hvordan skiller de seg fra sine konkurrenter?
2. Ledige stillinger
De aller fleste bedrifter har en egen jobbportal på hjemmesiden sin. Her får du en oppdatert oversikt over ledige stillinger. Finner du en stillingsannonse til en ledig stilling et annet sted, kan det være lurt å bruke noen minutter på å sjekke om denne stillingen fortsatt ligger ute på bedriftens egen jobbportal. Da unngår du å bruke tid på å søke på stillinger som ikke lenger er utlyst.
LES OGSÅ: Slik finner du jobbene som aldri utlyses
3. Hva kan de tilby?
For å tiltrekke seg de skarpeste hodene har bedrifter vanligvis en egen Karriere-side dedikert til å vise frem hvorfor du bør jobbe hos akkurat dem. Her kan du ofte se videointervjuer med ansatte som forteller om selskapets attraktive sider, for eksempel muligheter til å jobbe med meningsfylte arbeidsoppgaver, utviklingsmuligheter, samholdet på arbeidsplassen og lignende. Mange bedrifter vil også liste opp hvilke andre fordeler du får ved å velge dem, som firmabil eller gode pensjonsordninger.
4. Hvor kan du møte dem?
Nettverksbygging er fortsatt en av de mest effektive metodene for å skaffe seg jobb. Om du ikke kjenner noen i bedriften finnes det fortsatt arenaer hvor du kan komme i kontakt med dem. På bedriftens nettsider vil du sannsynligvis finne en kalender som forteller om hvilke eventer de skal være til stede på, for eksempel karrieredager, bransjefora og messer. Finn ut hvor du kan menge deg med personer det kan være nyttig å ha i nettverket ditt, oppsøk disse stedene og ta kontakt.
5. Medieomtale
De aller fleste bedrifter ønsker å være synlige. Mediene dekker alt fra omsetning, inntjeningsrapporter, produktlanseringer og lignende. På bedriftens nettsider vil du sannsynligvis finne lenker til artikler om deres virksomhet og ledere. Ta deg tid til å lese disse artiklene. Da har du mulighet til å imponere med spørsmål under jobbintervjuet som: «Jeg så det og det om bedriften i nyhetene og synes det var spennende. Kan du fortelle mer om det?».
LES OGSÅ: Slik forbereder du deg på gruppeintervju
6. Hvem er lederne?
Ofte vil bedriftens nettsider inneholde informasjon om lederne. Hvem sitter ved roret? Finn ut om de har sittet lenge i sine posisjoner, om de er kjent for å kunne snu motgang til fremgang og om ledergruppen gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Og viktigst av alt: Hva er deres visjon for selskapet?
7. Økonomi
Alle store aksjeselskaper har en egen seksjon på nettstedet sitt dedikert til investorene. Børsnoterte selskaper er pliktige til å rapportere om visse aktiviteter, inkludert uttalelser om deres økonomiske tilstand og årsrapporter. Du trenger ikke være økonom eller grave veldig dypt for å finne ut om bedriften er lønnsom eller ikke, hvilke store investeringer de har gjort, eller annen informasjon som kan tyde på stabilitet og vekst. Eller det motsatte.
Du er selvfølgelig ikke nødt til å vite absolutt alt om en bedrift før du søker, men du bør ha nok kunnskap slik at det ikke fremstår som at du bare sender ut CV-en din til tilfeldige arbeidsgivere, råder Fertig. Når du har opprettet kontakt med bedriften bør du gjøre enda grundigere research av nettsidene deres. Dette vil du tjene på under et jobbintervju, påpeker karriereveilederen.