(KarriereStart.no):

Alle arbeidsgivere vil være sikker på at du virkelig har lyst til å jobbe for dem. En nyansatt som brenner for selskapet og jobben vil naturligvis jobbe hardere, bli mer produktiv og bli værende lengre enn en som helst ville jobbet et annet sted.


Selv om det virker som et ganske ufarlig og enkelt, er «Hvorfor vil du jobbe hos oss?» et av spørsmålene det er aller viktigst at du svarer godt på.
Jenna Allcock er markedsførings- og kommunikasjonsdirektør for GradTouch, som jobber med veiledning av studenter og nyutdannede. I et blogginnlegg på The Guardian, gir hun disse rådene om hvordan du svarer på en måte som gjør at du skiller deg ut i mengden:

 

SE VIDEO: Jobbintervjuet fra A til Å

 

Det viktige forarbeidet

Som med mange aspekter av jobbjakten, ligger nøkkelen til suksess i et grundig forarbeid. Selskapets hjemmeside er et lurt sted å starte, men du bør vite mer enn bare grunnleggende fakta for å virkelig imponere.

 

Søk etter nyhetsartikler om selskapet for å se hvilke suksesser eller utfordringer de har stått ovenfor den siste tiden. Har det stått noe i pressen om bransjen de jobber i? Sjekk om selskapet har en egen YouTube-profil, og se eventuelt noen av de nyeste siste videoer for å finne nyttig informasjon.



Unngå å bare ramse opp alt du har lest. Den potensielle arbeidsgiveren vil se at du har tatt deg tid til å undersøke bedriften, fordøyd informasjonen og forstått det du har lært.


Et eksempel: Hvis et selskap har beskrevet kulturen sin som dynamisk (f.eks. på nettsiden), må du ikke si: 

«Jeg liker den dynamiske kulturen i selskapet deres.»

Si heller: «Jeg har merket at selskapet ikke redd for å prøve nye ting, og er i stadig utvikling. Det gjør at dere alltid ligger et hode foran konkurrentene, og det er noe jeg virkelig beundrer.»

 

LES OGSÅ: Disse ordene bør du styre unna i jobbintervjuet

 

Emner å fokusere på

Det er fem hovedtemaer som du kan snakke om når du svarer på spørsmålet om hvorfor du vil jobbe for akkurat dem:

  • Hva bedriften faktisk gjør. Altså produktene eller tjenestene de tilbyr, og hva som interesserer deg ved det.
  • Organisasjonskulturen, hvordan det er å jobbe for dem.
  • Bedriftens siste suksesser og/eller utfordringer.
  • Filosofien og misjon bak selskapet.
  • Opplæringen og utviklingsmulighetene de kan by på.

Istedenfor å spre snakket for tynt, bør du fokusere på to eller tre av disse emnene og gå mer i detalj på dem, fremfor å si noe kort og overfladisk om alle temaene.


 

LES OGSÅ: Slik svarer du på de åpne spørsmålene

 

Begrunn svarene dine

Når du har gitt solide svar på hvorfor du ønsker å jobbe for akkurat dem, er det på tide å ta svaret ditt til neste nivå ved å legge til et solid resonnement.
Argumenter gir troverdighet til svaret ditt, og er en god mulighet til å vise frem hvilken fantastisk kandidat du er. Husk at søknaden og intervjuet går ut på å selge deg selv som en personlig merkevare, så du må begrunne alle opplysningene du gir om deg selv med hvorfor det gjør at de bør velge deg.

 

I stedet for bare å si at du beundrer selskapets filosofi, bør du også snakke om hvordan din kunnskap og dine ferdigheter matcher denne filosofien .


For eksempel kan du si: «Gjennom jobben som X i firmaet X utviklet jeg evnen til å finne nyskapende og kostnadseffektive løsninger på utfordringer jeg vet at din bedrift har, eller kan, møte. Det er en av grunnene til at jeg tror jeg ville være en god ressurs for bedriften.»


Det er refleksjonen over hva du har funnet i forarbeidet, og din evne til å matche selskapets behov og idealer til dine egne ferdigheter, som vil virkelig imponere.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger