(KarriereStart.no):

Hvis du virkelig vil imponere i jobbintervjuet, gjelder det å besvare spørsmålene om tidligere arbeidserfaring med konkrete eksempler. Det vil gi intervjueren et tydeligere og mer troverdig bilde av hva du faktisk har av kunnskap, innsikt og forståelse av din egen rolle.

 

I forkant gjelder det derfor å tenke gjennom hvilke erfaringer du har fra arbeidslivet som vil egne seg som illustrerende historier under intervjuet. Disse historiene kan brukes til å besvare en rekke vanlige spørsmål som dreier seg om hvordan du er som arbeidstaker og hvordan du vil handle og reagere i relevante situasjoner.

 

I en artikkel på About.com har Lily Zhang, karriereekspert ved Massachusetts Institute of Technology (MIT), listet opp 30 spørsmål hvor en slik historie vil danne grunnlaget for de beste svarene:

 

SE VIDEO: Jobbintervjuet fra A til Å

 

Team-arbeid

  1. Gi et eksempel på en gang du måtte samarbeide tett med noen som hadde veldig ulik personlighet fra din egen.
  2. Gi et eksempel på en konflikt når har opplevd gjennom å jobbe i team. Hvordan taklet du det?
  3. Har du noen gang hatt vanskeligheter med å etablere et godt samarbeid med en viktig person? Hvordan gikk du frem for å håndtere det?
  4. Vi har alle gjort noen feil som vi helst skulle hatt ugjort. Fortell om en gang du skulle ønske at du hadde taklet en situasjon med en kollega annerledes.
  5. Fortell om en gang du trengte å få hjelp eller informasjon fra noen som ikke var veldig behjelpelig. Hvordan taklet du det?

 

Erfaring med kundekontakt

  1. Gi et eksempel på en gang hvor det var ekstremt viktig å gjøre et godt førsteinntrykk på en kunde. Hvordan gikk du frem for å klare det?
  2. Gi et eksempel på en gang hvor du ikke klarte å innfri en kundes forventninger. Hva skjedde og hvordan gikk du frem for å rette opp i situasjonen?
  3. Gi et eksempel på en gang hvor du strakk deg ekstra langt for å forsikre deg om at kunden var fornøyd med servicen din.
  4. Gi et eksempel på en episode hvor du måtte forholde deg til en unormalt vanskelig kunde. Hva gikk situasjonen ut på, og hvordan taklet du det?
  5. Når man jobber med et stort antall kunder er det vanskelig å levere like bra kundeservice til alle. Hvordan går du frem for å prioritere kundenes behov?

 

LES OGSÅ: Disse ordene bør du styre unna i jobbintervjuet

 

Tilpasningsevne

  1. Fortell om en gang du jobbet under stort press. Hva skjedde, og hvordan kom du deg gjennom det?
  2. Gi et eksempel på en gang hvor teamet eller selskapet ditt gjennomgikk store forandringer. Hvordan påvirket dette deg, og hvordan tilpasset du deg situasjonen?
  3. Fortell om den første jobben du hadde. Hvordan gikk du frem for å lære deg arbeidsoppgavene?
  4. Gi et eksempel på en gang hvor du måtte være snartenkt for å komme deg ut av en kinkig situasjon.
  5. Fortell om en gang hvor du ikke lyktes med noe. Hvordan taklet du dette?

 

Tidsstyring

  1. Fortell om en gang hvor du måtte gå veldig strategisk til verks for å fullføre de viktigste prioriteringene dine.
  2. Fortell om et prosjekt du har ledet som pågikk over lengre tid. Hvordan sørget du for å holde hjulene i gang og levere i tide?
  3. Noen ganger er det umulig å rekke alt man har ført opp på arbeidslisten. Fortell om en gang hvor arbeidsoppgavene ble noe overveldende. Hva gjorde du for å takle det?
  4. Fortell om en gang hvor du satte deg et mål. Hvordan gikk du frem for å sørge for at du nådde dette målet?
  5. Gi et eksempel på en gang hvor du hadde veldig mange baller i luften. Hvordan taklet du dette?

 

LES OGSÅ: 80 spørsmål du kan få på jobbintervjuet

 

Kommunikasjon

  1. Gi et eksempel på en gang hvor du klarte å overtale noen på jobben til å se en sak fra ditt ståsted.
  2. Fortell om en gang du måtte lære bort noe til flere kollegaer. Hva gjorde du for å sørge for at alle forsto deg?
  3. Fortell om en gang hvor du måtte formidle ideene dine skriftlig for å overbevise kollegaer.
  4. Gi et eksempel på en gang du måtte forklare en komplisert situasjon eller problem til en frustrert kunde. Hvordan taklet du dette?
  5. Fortell om en gang du holdt en bra presentasjon, og forklar hvorfor den slo an.

 

Motivasjon og verdier

  1. Hva har du oppnådd som du er mest stolt av i arbeidslivet?
  2. Fortell om en gang hvor du så et problem og tok tak i det istedenfor å vente på at noen andre gjorde det.
  3. Fortell om en gang du jobbet under nøye oppsyn eller i fullstendig mangel på oppsyn. Hvordan taklet du det?
  4. Gi et eksempel på en gang hvor du var veldig kreativ i arbeidet ditt. Hva var spennende eller utfordrende med det?
  5. Fortell om en gang hvor du ikke var fornøyd med arbeidet du hadde gjort. Hva kunne du gjort for å gjøre det bedre?

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger