Hvis du har blitt innkalt til et jobbintervju, har du tydeligvis imponert nok i CV-en og søknaden din til at du er en aktuell kandidat for stillingen du har søkt på. Nå gjentår det bare å overbevise arbeidsgiveren under jobbintervjuet om at du er rett mann eller kvinne for jobben. Men hvordan bør du egentlig gå frem for å skille deg ut fra de andre søkerne? Nøkkelen ligger i å gjøre grundig research på forhånd.
I dagens informasjonssamfunn er det ikke vanskelig å få verdifull innsikt i virksomheten du søker jobb hos. Det gjør derfor terskelen lav for å kunne imponere litt ekstra under jobbintervjuet. Vis at du har gjort en innsats for å lære noe om det som kan bli din nye arbeidsplass!
Her er tre tips som til hvordan du finner informasjonen du trenger:
1. Sjekk årsrapporter og årsregnskap
De fleste større virksomheter publiserer årsrapporter på nett, og i noen tilfeller også årsregnskapet. Dette kan være en kilde til verdifull informasjon som kan brukes til å imponere i jobbintervjuet.
For eksempel, hvis du er på intervju hos programavdelingen i NRK, kan du bli spurt om hvilke sjangere det kan være lurt å investere mer i fremover.
Et medium godt svar, som er mest basert på egne antagelser, kunne vært noe ala dette:
«Når man ser på den enorme suksessen til Skam, ser man at også norske serier kan slå godt an i utlandet. Derfor tror jeg NRK bør satse tyngre på egenproduserte serier som har potensiale til å favne like bredt.»
For så vidt et greit svar, men det bygger ikke på konkrete tall eller statistikk, og viser derfor ikke at du har detaljert innsikt i virksomheten. Et bedre svar kunne vært følgende:
«I USA og England ser vi at datingprogrammer som «First Dates», «The Undateables» og «Love Connection» har hatt enorm suksess de siste årene. Norge ligger i verdenstoppen i andel av befolkningen som bruker datingappen Tinder, så dating er tydeligvis et hett tema for nordmenn også. Det fikk jeg bekreftet da jeg tittet på NRKs årsrapport for 2016. Der så jeg at det egenproduserte datingprogrammet «Når kjemien stemmer» hadde nærmere 600.000 seere i snitt, noe som er uvanlig høyt med tanke på andre programmer i denne sendetiden. Derfor mener jeg at NRK bør se potensialet i dette segmentet, og legge ressurser i å utvikle nye konsepter fremover.»
Ingen av svarene er feil, men det siste sier mer om innsatsen du har lagt i researchen. Det viser at du har gjort hjemmeleksen din og at du baserer svaret ditt på faktiske data, fremfor å gjette på noe som høres fornuftig ut.
LES OGSÅ: 80 spørsmål du kan få under jobbintervjuet
2. Hold deg oppdatert
Det kan være tidkrevende å holde seg oppdatert på aktualiteter knyttet til bransjer og virksomheter – i hvert fall hvis du forventer å bli kalt inn til flere intervjuer i løpet av kort tid. Det er her Google-varsler kan være nyttig. Dette er et verktøy som sender deg en e-post hver gang det publiseres noe nytt innen et utvalgt felt eller angående en konkret virksomhet. På den måten kan du holde deg oppdatert uten å stadig måtte besøke bedriftenes nettsider eller lete etter aktuelle nyheter på nettavisene.
Hvis du for eksempel har søkt på en jobb i Equinor, kan du følge disse trinnene:
- Gå til google.com/alerts
- Skriv inn “Equinor” i emnefeltet
- Skriv inn epostadressen din (hvis du ikke allerede er logget inn med en gmail-konto)
Du vil da motta all relevant info som publiseres på nett i tiden fremover. Ved å referere til dagsaktuelle nyheter og fersk informasjon knyttet til bransjen eller virksomheten, får du vist at du er genuint interessert og gjør en innsats for å holde deg oppdatert. Intervjueren vil se på dette som et stort pluss hos en potensiell ansatt.
SE VIDEO: Slik takler du nervene under jobbintervjuet
3. Les bedriftens blogg
Overraskende mange virksomheter har en egen blogg, og det gjelder at fra multinasjonale selskaper til mindre bedrifter. Her kan man finne mye nyttig informasjon som man ikke finner i årsrapporter og nyhetssaker. Mange publiserer for eksempel innhold som dreier seg om den daglige driften og sosiale arrangementer på arbeidsplassen. Du får innblikk i menneskene bak. Hva er det de holder på med for tiden? Hvordan feirer de oppnådde mål eller jubileer? Hvordan ser administrerende direktør ut?
Dette er informasjon som kan trekkes inn flere steder i jobbintervjuet. Eksempelvis kan du benytte anledningen når intervjueren lurer på om du selv har noen spørsmål:
«Jeg var inne på bloggen deres og så at dere stilte med lag i årets Holmenkollstafett. Er dette noe dere gjør hvert år, og er det noen andre sosiale aktiviteter blant de ansatte?»
Dette viser at du også har satt deg inn i bedriftskulturen og det sosiale miljøet på arbeidsplassen. For en arbeidsgiver er det positivt å ha ansatte som ønsker å bidra sosialt. Dette er nemlig med på å øke den generelle trivselen på arbeidsplassen, noe som igjen bidrar til at de ansatte blir motiverte og inspirerte til å gjøre en god jobb.
LES OGSÅ: «Hva er dine svake sider?» Slik bør du svare
Derfor kan det avgjøre jobbintervjuet
Ved å følge disse tre tipsene får du vist at du har dykket dypt i all tilgjengelig informasjon om den aktuelle bransjen og din potensielle nye arbeidsgiver. Og verdien av å få vist dette kan nesten ikke understrekes nok. Foruten faglige kvalifikasjoner ser nemlig arbeidsgivere etter kandidater som er oppriktig interessert i det de driver med. Dersom du får vist at du har et genuint ønske om å få jobben, er oddsen større for at han eller hun også får et genuint ønske om å ansatte akkurat deg.
Lykke til i jobbjakten!