(KarriereStart.no): 

Er du nøye med hva du spiser før et jobbintervju? Maten du konsumerer i tiden før du skal i ilden kan ha stor betydning for hvordan du presterer. Riktig mat hever energinivået, og hjelper deg med å holde fokus og bevare roen. Feil mat kan derimot gjøre deg sløv og ukonsentrert. 
 

Her er syv matvarer som, ifølge det amerikanske nettstedet Businessinsider.com, vil hjelpe deg med å prestere under jobbintervjuet. 

 

1. Cashewnøtter 

Cashewnøtter er ikke bare smakfulle. De er også en god kilde til L-tryptofan, aminosyren som er nødvendig for en sunn serotonin-produksjon (serotonin-mangel kan blant annet føre til angst). Dette gjør cashewnøtter til det perfekte mellommåltid når du trenger hjelp til å roe deg ned og føle at du har kontroll. Spis gjerne en håndfull slike nøtter cirka 30 minutter før jobbintervjuet. 
 

 

2. Laks 

Denne fete fiskesorten er proppfull av essensielle omega-3 fettsyrer som hjelper deg med å holde fokus og bevare konsentrasjonen. Et stykke stekt laks er det perfekte lunsjalternativet når du skal forberede deg til et sent jobbintervju. 

 

3. Egg (med eggeplommen) 

Egg er den perfekte frokosten når du har et tidlig jobbintervju. Eggeplommer inneholder nemlig lecithin som øker acetylkolin-produksjonen, som igjen gjør deg mer fokusert, øker konsentrasjonsevnen og bedrer hukommelsen. Eggene bør ideelt sett bløtkokes eller hardkokes. Da unngår du å bryte ned de viktige næringsstoffene som finnes i eggeplommene. 
 

 

4. Avokado 

Det enumettede fettet i avokadoen tilfører hjernen næring og bedrer blodsirkulasjonen. Avokado er derfor spesielt bra når du er nervøs eller føler deg stresset før et jobbintervju. Spis den sammen med egg til frokost, eller i en salat til lunsj når du har behov for å roe deg ned. 

 

LES OGSÅ: Hva er de vanligste feilene som jobbsøker? 

 

 

5. Blåbær 

Blåbær inneholder antioksidanter, som hjelper deg med å bevare konsentrasjonen og holde energinivået oppe over lang tid. Spis derfor en kopp med blåbær før jobbintervjuet, gjerne sammen med cashewnøttene. 

 

6. Mørk sjokolade med mandelsmør 

Mørk sjokolade er også rik på antioksidanter. I tillegg inneholder den koffein, noe som kan gi deg et energiløft uten at du får det samme koffeinsjokket som av en kopp kaffe. Mandelsmør inneholder på sin side kvalitetsfett som kan roe ned en stresset hjerne. Kombinerer du de to får du et sylskarpt, men rolig sinn. 
 

 

7. Grønne smoothier 

Grønne smoothier består av en kombinasjon av grønnsaker og frukt. Disse er proppfulle av antioksidanter, vitaminer og mineraler som bidrar til at hjernen din kan fungere optimalt. 



Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger