<  
>  
Viktig melding: Denne stillingen har utløpt / er ikke aktiv
Stillingsannonse

Innkjøpsanalytiker i Statens innkjøpssenter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

Viktig melding: Denne stillingen har utløpt / er ikke aktiv

Stillingsbeskrivelse

Gjennom effektiv ressursbruk i staten kan vi løse enda flere oppgaver for fellesskapet og støtte opp om viktige samfunnsmål. Dette er kjernen av samfunnsoppdraget vårt i DFØ! For å realisere visjonen om effektiv ressursbruk i staten jobber vi langs mange spor, og nå søker vi deg som vil bli med på laget.

Ønsker du å bli en del av Norges fremste anskaffelsesmiljø?

Innkjøpsanalytiker i Statens innkjøpssenterStatens innkjøpssenter samordner og effektiviserer statens innkjøp gjennom felles avtaler, og inngår og forvalter noen av de største innkjøpsavtalene i Norge. Våre avtaler omfatter ca. 190 ulike statlige virksomheter og ca. 150 000 ansatte. Det innebærer utstrakt samarbeid og involvering av våre virksomheter og leverandørmarkedet.Vi jobber kategoribasert innen flere innkjøpskategorier som til ammen står for flere milliarder kroner i årlig omsetning. Vi søker en ny kollega som har sterk interesse for innkjøpsanalyser og kjennskap til hvordan beslutningsinformasjon kan legges fram på en enkel og pedagogisk måte. Du har innsikt i og har interesse for systemer, teknologi og analyse. Et nytt syn på hvordan beslutningsinformasjon kan deles blir høyt verdsatt. Stillingen ligger i grenseområdet mellom innkjøp, analyse og kommunikasjon. Vi ser etter deg som er faglig dyktig, har sterk gjennomføringsevne og engasjement for å utvikle og forbedre tjenestene våre.Divisjon for offentlige anskaffelser har et eget analysemiljø med ansvar for å innhente, behandle og tilrettelegge for data, samt utvikle analyse og innsikt om effektive og bærekraftige anskaffelser. Du vil samarbeide tett med dette miljøet.Arbeidsoppgaver
Din viktigste arbeidsoppgave vil være å etablere og vedlikeholde ulike typer analyser i tett samarbeid med prosjektledere og avtaleforvaltere i Statens innkjøpssenter.
Som innkjøpsanalytiker vil du få ansvar for å bygge og videreutvikle innkjøpsanalyser. Du støtter prosjektledere med ulike analytiske oppgaver i anskaffelsesfasen, herunder gjennomføring av spend- og behovsanalyser, markedsundersøkelser og evaluering av tilbudene.Som innkjøpsanalytiker i Statens innkjøpssenter er du en viktig lagspiller som støtter våre avtaleforvaltere. Dette innebærer å veilede og bistå om hvordan avtalene skal og bør brukes for å realisere gevinstpotensialet. Du tar eierskap for relevante analyser i avtalenes oppfølgingsfase, herunder etablering og vedlikehold av gevinstberegninger og oppfølging av KPIer på våre ulike fellesavtaler.Øvrige oppgaver innenfor avdelingens ansvarsområder er også aktuelt, avhengig av avdelingens behov og din kompetanse og interesse.Stillingen innebærer tett kontakt og samarbeid med seksjon for analyse og innkjøpsledelse for å sikre effektive analyser og utveksle metode og erfaringer.Kvalifikasjonskrav

Vi søker deg som har:
  • bachelor- eller mastergrad med gode resultater
  • erfaring med innkjøpsanalyse
  • god innkjøpsfaglig kompetanse
  • god kompetanse innen analyse av data i Microsoft Excel
  • svært god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk og engelsk
Det vil vektlegges positivt om du også har:
  • kjennskap til offentlige anskaffelser
  • erfaring med å jobbe i tverrfaglige team
  • erfaring med analyseverktøy, f.eks. Power BI, Tableau


Vi søker deg som
  • har stort engasjement for tall og gode analyser
  • tar initiativ til forbedringer og bidrar til utvikling 
  • er analytisk og strukturert med fokus på mål og resultater
  • har sterk gjennomføringsevne, med evne til å prioritere i en hektisk hverdag
  • inngir tillit og bygger relasjoner til de du jobber sammen med


Vi vil legge vekt på personlig egnethet og faglige resultater.

Vi tilbyr deg
  • spennende arbeidsoppgaver i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag - hos oss er du med på å bidra til effektiv ressursbruk i staten
  • et stort og godt fagmiljø med hyggelige og dyktige kollegaer
  • store utviklingsmuligheter faglig og personlig, med muligheter for relevante kurs og sertifiseringer
  • en stabil arbeidsgiver med fleksibel arbeidstid (inkludert sommertid), gode velferdsordninger og mulighet for trening i arbeidstiden
  • moderne lokaler med en sterk bærekraftprofil, spennende restaurantkonsepter og Nord-Europas største takhage – les mer om teknologibygget Økern Portal her: https://okernportal.no/
  • medlemskap i en av landets beste pensjonsordninger, Statens Pensjonskasse spk.no, som også tilbyr deg svært gode pensjons-, forsikrings- og boliglånsordninger
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen. Stillingen lønnes som rådgiver eller seniorrådgiver fra kr 600 000 til kr 919 200 per år avhengig av kompetanse og erfaring. Ved ansettelse er det 6 måneders prøvetid.

Vi hører gjerne fra deg dersom du har spørsmålHar du spørsmål om stillingen? Ta kontakt med avdelingsdirektør Kjetil Østgård på telefon 932 27 659 eller seksjonssjef Frederik Hanses på telefon Logg inn for å se kontaktinformasjon. Du finner mer informasjon om DFØ på dfo.no. Velkommen som søker hos oss i DFØ! Mangfold i DFØ
I DFØ tror vi at mangfold gir oss bredere perspektiver, og at medarbeidere med ulik livserfaring og bakgrunn gjør oss i stand til å skape enda bedre løsninger i samfunnsoppdraget vårt. Derfor oppfordrer vi alle til å søke jobb hos oss.
Dersom du har en funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, så kan du bli positivt særbehandlet dersom du krysser av for dette når du søker på stillingen. Vi inviterer alltid minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om positiv særbehandling her: Praktisk informasjon om søkeprosessen
Du søker på stillingen via rekrutteringsportalen vår. Vi ber deg om å laste opp relevante vitnemål og attester. Vitnemål og/eller karakterutskrifter kan du hente fra Vitnemålsportalen (vitnemålsportalen.no). Dersom du har utdanning fra utlandet, ber vi om at du legger ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Du finner mer informasjon om dette her: . Vi vurderer søknaden din på bakgrunn av den informasjonen du har sendt oss når søknadsfristen har passert. Det er derfor viktig at du i søknaden din viser hvordan kompetansen din fyller de kvalifikasjonskravene som er beskrevet i annonsen.
Søkerlister
Når søknadsfristen har gått ut lager vi offentlig søkerliste. Dersom du ønsker å reservere deg fra å bli oppført på denne, må du krysse av for og begrunne dette i søknaden din. Vi tar kontakt med deg hvis vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt om å ikke bli oppført på søkerlista.
Om ossDirektoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor. Vi leverer lønns- og regnskapstjenester til rundt 90 prosent av statsforvaltningen og har ansvaret for forvaltning og drift av statsregnskapet og statens konsernkontoordning.Vi skal bidra til effektiv ressursbruk i staten gjennom kompetansetiltak, rådgivning, fellestjenester og utvikling av metoder og verktøy. Vi har om lag 800 ansatte, fordelt på Oslo, Stavanger og Trondheim.

Epost: Logg inn for å se kontaktinformasjon

Logg inn for å se kontaktinformasjon
Om arbeidsgiveren

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er statens ekspertorgan innenfor statlig styring, og utfører forvaltningsoppgaver for alle statlige virksomheter. DFØ skal bidra til effektiv ressursbruk i staten gjennom kompetansetiltak, rådgivning, fellestjenester og utvikling av metoder og verktøy. DFØ leverer lønns- og regnskapstjenester til rundt 90 prosent av statsforvaltningen,

og har ansvaret for statsregnskapet og statens konsernkontoordning. I 2020 blir DFØ utvidet med fagområdene ledelse, organisering og offentlige anskaffelser. Det er i dag om lag 470 ansatte i DFØ, fordelt på tre kontorsteder: Oslo, Stavanger og Trondheim. DFØ vil i løpet av det neste året ha vokst til omkring 600 ansatte. Les mer på www.dfo.no.

Les mer om Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

Relaterte studier og skoler for denne stillingen

Se også alle studier innen:

Søknadsinformasjon

Se stillingsteksten ovenfor for informasjon om hvordan du søker på stillingen. Om du ikke skulle finne denne informasjonen der, besøk firmaets hjemmeside.

Viktig melding: Denne stillingen har utløpt / er ikke aktiv

Lagre stillingen eller abonner på tilsvarende muligheter

1 ledig stilling

Se flere annonser

Nor Tekstil er landets ledende leverandør av tekstiltjenester med 26 industrivaskerier lokalisert fra nord til sør, med til sammen ca.
22.05.2025 Kinn
Vi søker Produksjonsleder til vårt nye høyteknologiske anlegg på Digernes Næringspark!
23.05.2025 Ålesund
Vi søker Teknisk leder til vårt nye høyteknologiske anlegg på Digernes Næringspark!
23.05.2025 Ålesund
Nortura Egersund søker industrimekaniker / mekaniker/ automatiker. Stillingen som Industrimekaniker/Automatiker hører til teknisk avdeling for drift og vedlikehold på fabrikken.
25.05.2025 Eigersund
  Rådgivende ingeniør, prosjektleder eller byggeleder? - Kongsberg Vestfold - Region Sør-Øst - Larvik, Tønsberg Østfold og Follo – Region
01.05.2026 Hele Norge
Om oss Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss kollegaer med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring
16.05.2025 Oslo
Har du lyst på en deltidsjobb i en trivelig butikk med mange faste kunder? EXTRA Vestby senter ser nå etter en ny
15.05.2025 Vestby
Er du klar for å bidra til bærekraftige løsninger i et inkluderende og innovativt team? #TeamGK
01.06.2025 Haugesund
Vis alle 29.808 ledige stillinger

Fakta om Direktoratet for forvaltning og økonomistyring