Org. nr: - Stillingsident: Logg inn for å se kontaktinformasjon49 Presentasjon av stillingen:
Bergen kommune har en parlamentarisk styringsform. Bystyrets kontor er sekretariat for de fleste av bystyrets organer, og skal legges til rette for driften av bystyret, bystyrekomiteene, andre folkevalgte organer og Ungdommens bystyre. Kontoret har også ansvar for å tilrettelegge for ordførerens aktiviteter, representasjon, gjennomføring av valg i Bergen kommune og vielser, og har for tiden 19 ansatte.
Bystyret har vedtatt at det skal etableres en ny bydelsstyreordning i løpet av første halvår 2020, og at Bystyrets kontor skal ivareta sekretariatsfunksjonen for åtte nye bydelsstyrer. Sekretariatet skal gi støtte og bistand slik at bydelsstyrene kan ivareta sine oppgaver. Dette omfatter alt fra saksutredning og møteavvikling til støtte for bydelsstyrenes rolle som demokrati- og lokalmiljøutviklere. I den forbindelse har Bystyrets kontor behov for å styrke sin kapasitet og kompetanse. Nærmere informasjon om den nye bydelsstyreordningen finnes i bystyresak 144/19, vedtatt av bystyret i møte 23.05.2019 på https://www.bergen.kommune.no/politikk/styresett.
Det er nå ledig en 100 % stilling som rådgiver som skal ha oppgaver både knyttet til sentrale utvalg og bydelsstyrene. Arbeidet foregår i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon. Oppgavene og ansvarsområdene er faglig utfordrende og varierte, og innebærer kontakt og oppfølging med byrådsavdelingene og andre instanser. Rådgiver rapporterer til bystyredirektøren. Noe ettermiddags- og kveldsarbeid må påregnes ved avvikling av møter.
Arbeidsoppgaver
- Møtevirksomhet og saksutredning
- Utvikling av bydelsstyreordningen
- Utvikling av reglement og rutiner
- Veiledning og tilrettelegging for bydelsstyrenes arbeid og aktiviteter
- Utarbeide opplæringsprogram
- Øvrige oppgaver ved kontoret, f.eks. oppfølging av andre politiske utvalg og valgoppgaver
Kvalifikasjoner
- Det kreves relevant høyere utdanning på minimum masternivå
- Erfaring fra arbeid med offentlig forvaltning er ønskelig
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne, og gode IKT-kunnskaper er nødvendig
- Kunnskap om kommunens virkeområder og kommunale politiske prosesser vil vektlegges
- Kjennskap til elektronisk saksbehandlings- og arkivsystem er en fordel
Personlige egenskaper
- Vi søker etter en pålitelig person som er en initiativrik og omstillingsdyktig lagspiller.
- Det kreves også en god porsjon kritisk vurderingsevne og evne til å finne nye løsninger
- Arbeidsoppgavene forutsetter en evne til å jobbe systematisk og analytisk
Vi tilbyr
- Lønn etter kvalifikasjoner
- Utfordrende arbeidsoppgaver i ryddige arbeidsforhold
- Opplæring for stillingen og muligheter for videre kompetanseutvikling
- Gode velferds- og pensjonsordninger
Kontaktinformasjon
Roar Kristiansen, Bystyredirektør, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Elisabet Arefjord, Personalrådgiver, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Arbeidssted
Rådstuplassen 5
5017 Bergen
Søk på stillingen:
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Bergen kommune
Referansenr.:Logg inn for å se kontaktinformasjon49Stillingsprosent: 100%Søknadsfrist: 07.08.2019