Org. nr: - Stillingsident: Logg inn for å se kontaktinformasjon92 Presentasjon av stillingen:
NAV Vestre Aker er en arbeidsplass i utvikling med kvalifiserte og motiverte medarbeidere. Vi er lokalisert i Sørkedalsveien 150, og betjener bydelens innbyggere på ca. 50.000. Vi har et særlig fokus på verdien av arbeid og meningsfull aktivitet. Kontoret er i kontinuerlig utvikling og arbeider for å levere stadig bedre tjenester til innbyggerne i bydelen.
Vi har ledig fast stilling som avdelingsleder for oppfølging. Vi søker deg som har faglig engasjement for NAVs samfunnsoppdrag og som med din kunnskap og dine egenskaper kan bidra til å engasjere og motivere medarbeidere til å jobbe helhetlig, til det beste for innbyggerne i Bydel Vestre Aker. Det er ønskelig at du har erfaring fra arbeid innen rus og/eller psykiatri, og du må trives med dette fagområdet.
Avdelingen består av et ungdomsteam og et rusteam. Ungdomsteamet har ansvaret for oppfølging av alle brukere under 30 år og teamet følger opp ungdommene uavhengig av innsatsbehov og ytelsesrettigheter. Rusteamet følger opp innbyggere med rusutfordringer som har behov for koordinerte tjenester fra NAV. Teamene fatter også vedtak etter sosialtjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven, og har egne jobbkonsulenter som jobber med aktivitetstilbud. En viktig del av stillingen innebærer å bidra inn i det strategiske arbeidet med å sette inn tiltak som hjelper innbyggerne våre ut i arbeid og meningsfull aktivitet. Det forventes at veilederne i begge teamene samarbeider tett med blant annet bydelen, fastlege, spesialisthelsetjenesten, skoletjenesten, arbeidsmarkedsbedrifter og arbeidslivet om aktuelle tiltak.
Som avdelingsleder vil du være en del av kontorets lederteam og du vil ha en aktiv rolle inn i arbeidet med kontinuerlig forbedring. NAV Vestre Aker er et kontor i utvikling og du må trives med endring. Vi er i en omorganiseringsprosess og teamene og ansvarsområdene kan endres underveis.
I søknadsteksten ber vi deg reflektere over hva som motiverer deg til å søke på denne stillingen og over motivasjonen din for å ville arbeide som leder.
Arbeidsoppgaver
- Lede og utvikle egen avdeling i henhold til fag-, personal- og resultatansvar
- Følge opp at avdelingen jobber ut fra overordnede mål, prioriteringer og frister i begge styringslinjer og i henhold til NAVs samlede ansvarsområde
- Sammen med avdelingen, bruke handlingsrommet og utvikle strategier som bidrar til at flere innbyggere får muligheten til å komme raskest mulig tilbake i arbeid eller annen meningsfull aktivitet
- Godkjenne vedtak etter sosialtjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven. Godkjenning av vedtak etter folketrygdloven kan også være aktuelt
- Arbeide for å sikre god brukerinvolvering og medarbeiderinvolvering, både på individ og systemnivå
- Samarbeide tett med bydelens øvrige tjenester, næringsliv, helsesektor, samt frivillig sektor for å nå felles resultatmål
- Utvikle og ivareta et godt arbeidsmiljø og en god læringskultur med selvstendige medarbeidere
- Sikre god informasjonsflyt og involvering internt
- Innhente kunnskaps- og analysegrunnlag for å utvikle kontorets tjenester i tråd med samfunnets behov
- Administrative oppgaver knyttet til personalansvar
- Som avdelingsleder vil du inngå i kontorets alarmturnus
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning på minst bachelornivå, helst innen helse- og sosialfag
- Videreutdanning innen rus og/eller psykisk helse, endrings- og motivasjonsarbeid, veiledning, eller lignende. Relevant erfaring kan veie opp for utdanningskravet.
- God forståelse for målgruppene som teamene følger opp, dokumentert gjennom relevant arbeidserfaring
- Arbeidserfaring fra NAV, gjerne innen kommunale tjenester, og erfaring med ledelse er en fordel
- Kunnskap om lov- og regelverk gjeldende for NAV. Kjennskap til fagsystemer og god IKT-kompetanse er en fordel
- Du mener at alle mennesker til tross for sosiale eller helsemessige utfordringer kan få og holde på en vanlig jobb. Det er en fordel med kompetanse på oppfølging av arbeidssøkere med spesielt tilpasset oppfølgingsbehov
- God kjennskap til markedsarbeid i NAV og til spillereglene i arbeidslivet
- Du har gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter, er strukturert og tydelig
- Du har erfaring fra tverrfaglig samarbeid og trives med å jobbe med brukere som har omfattende og til dels kompliserte hjelpebehov, f.eks. som følge av rusutfordringer.
- Du har god fremdrifts- og gjennomføringsevne og kan vise til gode resultater fra arbeid i NAV
Personlige egenskaper
- Du liker mennesker, er uredd og er god på relasjonsbygging og samarbeid
- Du liker å være tilgjengelig, er fleksibel og kan snu deg raskt når det trengs
- Du er trygg på egen kompetanse og beholder roen i stressede situasjoner
- Du er innovativ, ser muligheter og evner å lede i utviklings- og endringsprosesser
- Du er opptatt av felles gevinst fremfor egen gevinst
- Du er ikke redd for å ta ansvar, utforske handlingsrommet og involvere deg utenfor eget fag- eller ansvarsområde når det er nødvendig for å oppnå felles mål og gevinster
- Du evner å jobbe systematisk, tar raskt tak i ting og sikrer at nødvendige strukturer er på plass for at medarbeiderne dine effektivt kan utføre arbeidsoppgavene sine
- Du er god på relasjonsledelse og evner å involvere, se og utvikle dine medarbeidere individuelt og i team
- Du har stor arbeidskapasitet, håndterer å jobbe med korte frister og liker en hektisk arbeidshverdag der du har flere baller i lufta samtidig
Vi tilbyr
Stilling som tjenesteleder/avdelingsleder i ltr. 49-55
Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
Aktive og engasjerte kollegaer
God pensjonsordning gjennom Oslo pensjonskasse
Det tas forbehold om godkjenning i Medbestemmelsesapparatet i bydelen 4.2.2021
Kontaktinformasjon
Ingrid Ringhus, Enhetsleder, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Arbeidssted
Sørkedalsveien 150A
0378 Oslo
Søk på stillingen:
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Oslo kommune
Referansenr.:Logg inn for å se kontaktinformasjon92
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 27.01.2021