Har du lyst å jobbe med forebygging av sykefravær og oppfølging av sykmeldte arbeidstakere? NAV Tromsø har ledig 2 faste stillinger, samt 1 vikariat, i sykefraværsoppfølgingsteamet. Teamet arbeider med oppfølging av sykmeldte mennesker med og uten arbeidsgiver. Det er et høyt sykefravær i Norge og velferdsordningene, herunder også sykelønnsordningen, er under stadig press. Det er fokus på å få sykefraværet ned og hindre frafall fra arbeidslivet. Vi ser etter deg som kan skape gode relasjoner, avklare forventinger, lete etter muligheter, motivere og finne løsninger. Tenker du dette kan være noe for deg så søk og fortell nærmere hvordan du kan bidra i stillingen.
NAV Tromsø er en aktiv samfunnsaktør med engasjerte og kompetente medarbeidere. Vi er lokalisert sentralt i Tromsø sentrum og enheten betjener 77 000 innbyggere. Kontoret har ca. 185 medarbeidere, både kommunale og statlige tilsatte. NAV Tromsø er i dag organisert i seks avdelinger, fire avdelinger arbeider med oppfølging av brukere, en avdeling ivaretar publikumsmottak og en avdeling har ansvar for internservice. Kontoret er ansvarlig for utøvelse av alle NAVs tjenester i den statlige arbeids- og velferdspolitikken og for kommunale tjenester og stønader med hjemmel i lov om sosiale tjenester.
Arbeidsoppgaver
- Tett brukerkontakt med veiledning og motivering av brukere i ulike livssituasjoner som trenger bistand for å komme i arbeid og arbeidsrettet aktivitet
- God kontakt, samhandling og samarbeid med arbeidsgivere, aktører innen helsesektoren, tiltaksarrangører og andre samarbeidspartnere
- Behovsavklaring, kartlegging og oppfølging
- Vurdering av tiltak og virkemidler for å avklare arbeidsevne og komme i arbeid
- Håndtering og oppfølging av egen portefølje i NAV sine fagsystem
- Anvende aktuelt regelverk i veiledning og saksbehandling
- Samarbeide med øvrige veiledere i NAV
- Bistand til brukere for å gjøre dem selvstendig på digitale selvbetjeningsløsninger
- Bidra til fagutvikling
Ending i arbeidsoppgaver må påregnes etter kontorets behov
Kvalifikasjoner
- Minimum Bachelor, gjerne innen samfunnsfag, administrasjon og ledelse, jus, medisin/helse/sosialfag, sosiologi eller human resources. For søkere med spesielt relevant erfaring kan deler av utdanningskravet fravikes.
Videre ønsker vi at du har:
- Kunnskap og interesse om arbeidsmarkedet
- Kjennskap og interesse for NAV sitt samfunnsoppdrag
- God kompetanse på IT-verktøy
- Gode kommunikasjonsferdigheter skriftlig og muntlig
- Veiledningskompetanse
- Evne til relasjonsbygging i endringsprosesser
- Har evne til å jobbe målrettet, nøyaktig og effektivt, og kan håndtere vekslingen mellom å følge opp brukere og de ulike forvaltningsoppgavene
- Har evne til å arbeide selvstendig
- Har gode samarbeidsevner
Personlige egenskaper
- Du liker utfordringer, og engasjerer deg i møtet med mennesker i ulike livssituasjoner
- Du har tillit til andre, er ydmyk i møte med mennesker og samarbeider naturlig med brukere, kolleger og andre i saker
- Du har gode kommunikasjonsferdigheter, pågangsmot og evne til å lytte
- Du er nysgjerrig på å utforske og benytte handlingsrommet i jobben, for å yte gode tjenester til brukerne i samsvar med våre mål og strategier
- Du evner å arbeide målrettet, nøyaktig og effektivt
- Du tar ansvar og jobber selvstendig, men henter også input fra og bidrar i teamarbeid
Vi tilbyr
- Spennende og meningsfylte oppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
- Godt arbeidsmiljø med aktive og engasjerte kollegaer med fokus på utvikling av et viktig fagmiljø
- Mange ulike arbeidsmiljøtiltak og aktivitetstilbud
- Lønn som rådgiver, stillingskode 1434, lønnsspenn kr. 575 000 - 615 000,-.
- Gode forsikrings- og pensjonsavtaler gjennom Statens Pensjonskasse (fra lønn trekkes to prosent)
Kontaktinformasjon
Monica Brox Pettersen, Avdelingsleder, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Arbeidssted
Grønnegata 122
9008 Tromsø
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: NAV
Stillingsprosent: 100%
Fast, Vikariat
Søknadsfrist: 16.06.2024
Logg inn for å se kontaktinformasjon