– Det er som oftest en apotektekniker du først møter når du kommer inn i et apotek. Det er vi som tar imot og behovskartlegger kunden dersom de ikke vet hva slags produkt de skal ha fra før, sier Cathrine Myhra, som er apotektekniker i Apotek 1.
Hun forklarer at det er viktig å være sikker på at hun gir riktig medisin til riktig kunde, og at de vet hvordan de skal bruke den. Logistikk er også en stor del av deres arbeidshverdag.
– Vi bestiller varer både inn til apoteket og til kunder, gjør dette klart og rydder på plass, og leverer medisiner ut når kunder kommer og henter.
Cathrine er også opptatt av at kundene skal føle seg velkomne når de kommer inn i apoteket.
– Vi har ansvaret for å holde selvvalget ryddig. Vi gjør også helsetjenester, deriblant vaksinering. Vaksinasjon har blitt en stor del av apotekets hverdag. Vi registrerer også resepter og gir medisinveiledning, men der er det en farmasøyt som har det faglige ansvaret, sier hun.
Det er flere yrkesgrupper som jobber i apotekene, Det er alt fra farmasøyter og apotekmedarbeidere, til veterinærer, hudpleiere og sykepleiere.
– Vi jobber tett sammen for at kunden skal få den beste opplevelsen, sier Cathrine.
Selv ønsket hun å bli apotektekniker for å kunne jobbe med og for mennesker, og å kunne hjelpe uavhengig av om de var syke eller friske.
– Jeg har jobbet som apotektekniker i 15 år, og gleder meg hver dag til å møte både nye kunder og kunder vi har hatt i mange år.
For å bli apotektekniker går man først tre år på videregående skole. Da får man autorisasjon når man er ferdig utdannet, og kan gå rett ut i jobb.
– Jobbmulighetene er gode. Det er omtrent tusen apotek i Norge, og det er stort behov for denne kompetansen, avslutter Cathrine.