Kort om stillingen
Vi har ledig to 100% stillinger som saksbehandler og en 100% stilling som familieveileder.Stillingene er midlertidige stillinger med mulighet for fast ansettelse.
Barneverntjenesten
Barneverntjenesten er en tjeneste som er opptatt av kvalitet, godt arbeidsmiljø, smarte løsninger og ikke minst å gjøre en forskjell for barn og unge, og deres familier som har behov for barnevernet.
Virksomheten er pr. i dag inndelt i et undersøkelses-, tiltaks- og fosterhjems team. I tillegg består virksomheten av en merkantil funksjon og tiltakskonsulenter.
Barneverntjenesten er opptatt av å være godt forberedt i prosessen vedrørende endringer i oppgave- og ansvarsfordelingen mellom stat og kommune jf. barnevernsreformen, og å møte dette på best mulig måte for våre
brukere og ansatte.
Vi har fokus på å jobbe smart og yte god service til våre brukere og samarbeidspartnere, og dette må gjenspeiles i hvordan de ansatte presenterer virksomheten utad.
Enhet barnevern er organisert under oppvekstsektoren.
Hovedarbeidsoppgaver
I stillingen som saksbehandler vil du ha ansvar for saksbehandling etter "Lov om barneverntjenester". Du vil også kunne være kommunens representant i fylkesnemndas øvrige rettssystem. Du vil ha direkte samarbeid med barn, unge og deres familie. Barn og unges medvirkning er et satsningsområde. I oppgavene følger et utstrakt samarbeid med andre instanser. Du vil være aktiv i deltakelsen av faglig utvikling av barneverntjenesten. Du vil muligens bli spurt om å delta i kommunens akuttvakt ordning.
I stillingen som familieveileder skal du ha tett oppfølgning av barn, unge og deres familier. Veilederen må jobbe strukturert og følge opp kvalitetsmål og videreutvikling av tiltak. Du vil være aktiv i deltakelsen av faglig utvikling av barneverntjenesten.
Tiltredelse august 2019.
Kvalifikasjoner
- Du er barnevernspedagog eller sosionom, eller vernepleier.
- Du har god kunnskap om aktuelt lovverk og barnekonvensjonen.
- Gode IT-kunnskaper.
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
- Du må ha evne til å opprette god kontakt med barn, unge og deres familier.
- Evne til å bidra til å utvikle enheten i tråd med brukerens behov.
- Du er opptatt av et godt arbeidsmiljø og bidrar til dette.
Det er et fortrinn om du har arbeidserfaring innen barnevernsfeltet, og helst innen kommunal forvaltning
Politiattest (ikke eldre enn 3 måneder) i hht Barnevernloven § 6-10, første ledd, jf. politiregisterloven § 39, første ledd.
Barnevernloven § 43a, jf. politiregisterloven § 39, første ledd.
Personlige egenskaper
- Du har pågangsmot
- Du er fleksibel og løsningsorientert
- Du er nysgjerrig på nye oppgaver
- Du er selvstendig
- Du er strukturert
- Du har gode samarbeidsevner
For begge stillinger gjelder fleksibilitet og kunne takle til tider krevende og hektisk jobbing. Du må kunne håndtere flere ting på en gang og å ha en serviceinnstilt og positiv holdning.
Personlig egnethet vil bli vesentlig vektlagt.
Vi tilbyr
- Faglig utviklende arbeidsmiljø med engasjerte medarbeidere.
- Tilgang på fagprogrammet veilederen.no
- 37,5 timers uke med fleksitid.
- Arbeidsplass sentralt i Kirkenes.
- Tverrfaglig miljø og nettverk.
- Spennende arbeidsoppgaver med gode utviklingsmuligheter.
- Mulighet for veiledning/opplæring og videreutdanning.
Flyttegodtgjøring etter avtale.
Lønn etter kvalifikasjoner. Ansettelse skjer på de vilkår som framgår av gjeldende lover, regler og tariffavtale, herunder 6måneders prøvetid. Vi har en god pensjonsordning. Pensjonsinnskudd trekkes med 2 %.
Søknad sendes
Sør-Varanger kommune ønsker å motta alle søknader elektronisk, og oppfordrer søkere til å benytte vårt elektroniske søknadsskjema. For eventuell veiledning, kontakt servicekontoret tlf: Logg inn for å se kontaktinformasjon.
Attester og vitnemål skal ikke legges ved, men medbringes ved eventuelt intervju eller etter forespørsel. Disse vil ikke bli returnert.
Søkere bes oppgi to referanser i søknaden.
Adresse: Barnevern