Personalsjef
(Personalleder / HR-ansvarlig)
Om yrket, jobbmuligheter, utdanninger og lønnsnivå
Hva gjør en Personalsjef
En personalsjef eller personalleder har ansvar for personalsaker og lønn, og styrer for eksempel avlønning, kompetanseutvikling, helse, miljø og sikkerhet ( HMS) og rekruttering. Hvilke arbeidsoppgaver personalsjefen har, vil variere noe fra arbeidsplass til arbeidsplass.
Vanlige arbeidsområder for personalsjefen:
- personal- og lønnspolitikk
- rekrutteringsstrategier
- kompetanse- og organisasjonsutvikling
- helse-, miljø og sikkerhet
- arbeidsrett
- medarbeidersamtaler
- lønnsforhandlinger
- samarbeidsplattformer mellom arbeidsgiver og arbeidstakers organisasjoner
Personalsjefen kan også representere bedriften utad i ulike sammenhenger.
Personlige egenskaper - Personalsjef
Det er personalsjefens ansvar at de ansatte føler seg verdsatt, men personalsjefer bør også være strukturerte og tydelige i sin framtoning. Personalsjefen har gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper. Videre har du evnen til å lede, motivere, prioritere og delegere.
For personalsjefer i norske virksomheter er det vesentlig å ha kunnskap i hvordan det norske arbeidslivet fungerer. Det innebærer god kunnskap om arbeidsmiljøloven og “den norske arbeidslivsmodellen” som legger godt samarbeid mellom myndigheter, arbeidsgiverorganisasjoner og arbeidstakerorganisasjoner til grunn.
Utdanning / kompetansekrav - Personalsjef
Personalsjefer har forskjellig yrkes- og utdanningsbakgrunn som pedagogikk, økonomi og administrasjon. Personalsjefer har ofte lang erfaring fra arbeidslivet, og utlysningstekstene for personalsjefstillingene sier gjerne hvilken utdanning og kvalifikasjoner arbeidsplassen søker.
Jobbmuligheter - Personalsjef
Personalsjefer jobber i private eller offentlige institusjoner, bedrifter og etater.
Lønnsnivå - Personalsjef
Lønnen er avhengig av hvor du jobber, hvor lang ansiennitet du har, og hvilken utdanning du har tatt.
Gjennomsnittlig årslønn for personalsjefer i 2023 var 1 103 880,-
Kilde: SSB