Om seksjonen og stillingen
Seksjon for innholds- og medieproduksjon gjennomfører blant annet flerkameraproduksjon, videoproduksjoner, rådgivning og innholdsproduksjon til sosiale medier, design- og publiseringsrådgivning, sceneproduksjon, lydproduksjon og AV-produksjon for mange forskjellige behov hos departementene.
Vår nye rådgiver og innholdsprodusent skal bistå departementene og Statsministerens kontor (SMK) i deres satsing på sosiale medier. Du får bl.a.:
- Jobbe tett med kommunikasjonsenhetene på SMK og i departementene
- Bidra i det strategiske og kreative arbeidet med å nå aktuelle målgrupper gjennom sosiale medier (SoMe)
- Gode utviklingsmuligheter
- Være med å utvikle et satsningsområde og mulighet til å påvirke stillingen selv, i samarbeid med et stort nettverk av dyktige kollegaer
Arbeidsoppgaver
Som rådgiver og innholdsprodusent for sosiale medier, vil du i samarbeid med fagpersoner fra departementene ha disse ansvars- og arbeidsoppgavene:
- Delta i profesjonaliseringsarbeidet knyttet til sosiale medier
- Analyse, statistikk og overvåkning av sosiale medier
- Produsere video, bilder, illustrasjoner, grafikk og annet innhold til sosiale medier
- Gi innspill og faglige råd om innhold og kanaler for å nå ønskede målgrupper
- Utvikle konsepter og hjelpe til med utviklingsarbeid av felles maler
- Koordinere, planlegge, optimalisere og følge opp innhold i SoMe-kanaler
- Koordinere og legge til rette for godt faglig samarbeid mellom departementene, herunder også arrangere og lede faglige ukemøter med SoMe-ansvarlige i departementene
- Bistand til forskjellige brukerundersøkelser, brukertesting og brukerpanel
- Hjelpe til med faglig støtte og arrangere kurs innenfor feltet
- Delta i utviklingsarbeidet som gjelder video- og bildemaler for SoMe
Stillingen vil kreve stor fleksibilitet og det vil være behov for noe arbeid utover ordinær arbeidstid i forbindelse med produksjoner.
Avdeling for digitale tjenester er i en omstillingsprosess. Vi vil gi mer informasjon om dette i løpet av intervjuprosessen.
Vi søker deg som
Oppfyller disse nødvendige kravene:
- høyere utdanning på minimum bachelornivå innen film, kommunikasjon, journalistikk, digitale medier eller tilsvarende fagretning. Lang relevant erfaring kan erstatte utdanningskravet
- Erfaring fra tilsvarende stilling og/eller oppgaver
- statistikk- og analysekompetanse, og erfaring med statistikk- og analyseverktøy for sosiale medier
- kompetanse innen illustrasjoner og grafikk, samt erfaring med Photoshop, Premiere Pro og andre relevante Adobe-programmer
- gode evner som historieforteller med erfaring og teft for hva som fungerer i sosiale medier
- god oversikt over digitale kanaler og kunnskap om måling av resultater
- kunnskap om de ulike SoMe-kanalene, deres egenart og om algoritmer
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- kompetanse på foto (stillbilder) og videoproduksjon
Ønskede krav:
Det er ønskelig at du har genuin drivkraft for å møte og samarbeide med mennesker, og et ønske om å komme tett på historiene du vil fortelle, erfaring i å formidle og produsere video for SoMe. Vi ser gjerne at du derfor har:
- erfaring med innholdsproduksjon og drift av SoMe-kanaler
- erfaring med å lage enkle animasjoner
- godt visuelt blikk
- interesse for politikk og samfunnsengasjement
- gode evner som historieforteller med erfaring og teft for hva som fungerer i sosiale medier
- arbeidserfaring som videojournalist/videofotograf e.l. og redigering
- kunnskap om andre fagområder, eksempelvis lyd og lys
- førerkort klasse B
For å lykkes i stillingen ser vi får oss at du kjenner deg igjen i disse personlige egenskaper:
- svært gode samarbeidsevner og liker å arbeide med forskjellige mennesker
- selvgående og inkluderende
- evner å jobbe systematisk og rutinemessig
- gode kommunikasjons- og formidlingsevner
- nysgjerrig og har stor gjennomføringskraft
- kreativ, idérik og evner å se innholdet fra et kundeperspektiv
- evne og vilje til å finne løsninger når problemer oppstår
- evne til å holde mange baller i luften samtidig, prioritere og tenke fremover
- sosial og omgjengelig
Vi legger vekt på personlige egenskaper i rekrutteringen.
Vi jobber for likestilling og mangfold
Mangfoldserklæring: I DSS har vi et mål om å være en arbeidsgiver som speiler mangfoldet i samfunnet. Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi velkommen til søkere med ulike kompetanser, arbeids- og livserfaring, og søkere som av ulike årsaker ikke kan dokumentere en sammenhengende yrkeskarriere. Vi er en IA-bedrift, og i dette ligger det blant annet at vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen dersom det er behov for det. Alle kvalifiserte søkere vil bli vurdert.
Vi tilbyr
Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin. I DSS er det et godt arbeidsmiljø, du får gode kollegaer og utviklingsmuligheter. Som statlig etat er DSS underlagt lov- og avtaleverk som sikrer de ansatte ryddige arbeids- og tjenesteforhold. Vi kan tilby et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter. Pensjons- og forsikringsordning i Statens pensjonskasse.
Lønn: Kr 635 400 - 732 300 (tilsvarer ltr. 65-73) i stilling som rådgiver (kode 1434) eller seniorrådgiver (kode 1364). For å bli ansatt som seniorrådgiver, kreves lang erfaring fra tilsvarende stilling/oppgaver. Lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner. Stillingen lønnes iht. hovedtariffavtalene i staten og DSS’ lønnspolitikk. For spesielt kvalifisert søker kan høyere lønn vurderes.
Les dette før du søker
Når du trykker på "Søk stillingen" kommer du over i vår rekrutteringsportal og må logge inn. I portalen er det viktig at du:
- Fyller ut CV-feltene i portalen (selv om du legger ved en ferdigutfylt CV). Dette er nødvendig for bl.a. å ivareta kravet om fullstendige søkerlister
- Laster inn vedlegg (vitnemål, kurs/sertifiseringer og arbeidsbekreftelser)
- Utdanning fra utlandet må dokumenteres med godkjenning fra NOKUT eller HKDir
- Det bør registreres minst to referansepersoner
Vi gjør oppmerksom på at vi aldri vil be om BankID-informasjon eller lignende i forbindelse med søknadsprosessen.
Unntatt offentlighet fra offentlig søkerliste: For at vi skal kunne vurdere et ønske om reservasjon fra søkerlisten, må din begrunnelse inneholde konkret hva slags ulempe det vil ha for deg. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt å bli unntatt offentlighet.
DSS benytter bakgrunnssjekk fra Semac i noen av våre rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk utføres etter samtykke, og innebærer bla at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Hvis du har spørsmål til stillingen, er du velkommen til å kontakte seniorrådgiver Gøril Furu, tlf: Logg inn for å se kontaktinformasjon/e-post: Logg inn for å se kontaktinformasjon
Spørsmål om rekrutteringsprosessen kan rettes til Linda B. Engen: Logg inn for å se kontaktinformasjon