Administrativ leder barneverntjenesten - Senter for oppvekst (ref.nr. 2314396611)
Dette er en spennende lederstilling der du har mulighet til å gjøre en forskjell for barn og unges oppvekstvilkår i en mangfoldig by. Vi søker en utviklingsorientert og gjennomføringssterk administrativ leder som er en pådriver i et spennende endringsarbeid. Vi etablerer nå en spenstig og innovativ ledergruppe i barneverntjenesten etter ny organisering. Vi søker i den forbindelse etter ny administrativ leder.
I barneverntjenesten er det ca 60 ansatte. Tjenesten har ansatt egne rådgivere og administrative støttefunksjoner. Lederteamet i barnevern består av 4 seksjonsledere og fagleder som alle er viktige aktører i utviklingen av barneverntjenesten. Administrativ leder rapporterer til virksomhetsleder og er en del av virksomhetens ledergruppe.
Senter for oppvekst er inne i en spennende prosess med mål om å endre tjenesteflyt fra barnevern til vern av barn. Som en del av dette utviklingsarbeidet er vi godt i gang med å videreutvikle eget team for endringstiltak.
Senter for oppvekst tilbyr og samordner tjenester innenfor barnevern, habilitering for barn og unge, helsestasjon for barn og unge/skolehelsetjenesten, pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), avdeling for enslige mindreårige flyktninger og avdeling for økonomi og administrasjon.
Overordnet målsetting for virksomheten er politisk vedtatt og utformet i to hovedmål: 1) Barn gis gode oppvekstvilkår gjennom tverrfaglig samarbeid på forebyggende arenaer. 2) Barn som har behov for tjenester får hjelp til rett tid gjennom gode, tverrfaglige og effektive tjenester. Det fokuseres i tillegg på tverrfaglig samarbeid i et flerkulturelt perspektiv. Lederteamet i barneverntjenesten, sammen med virksomhetsleder og øvrige ledere i Senter for oppvekst blir viktige aktører i dette utviklingsarbeidet.
For ansettelse i barneverntjenesten kreves at gyldig politiattest, ikke eldre enn 3 måneder, må framlegges før tilsetting i stillingen, jfr. Lov om barneverntjenester §6-10, og Forskrift om politiattest i henhold til barnevernloven §6. Attest kreves bare av søkere som får tilbud om stilling, og skal derfor ikke legges ved søknaden.
For å gjenspeile mangfoldet i befolkningen, oppfordrer vi personer med innvandrerbakgrunn til å søke.
I henhold til offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Arbeidsoppgaver- Overordnet budsjett og økonomiansvar
- Strategi og utviklingsarbeid, initiere prosjekter
- Målrettet resultatstyring (MRS)
- Politiske saker og høringer
- Rapportering internt og eksternt
- Delta i ASSS-nettverk
- Rekruttering
- Personal ansvar for fagleder og rådgivere
- HMS
- Implementere utviklingsarbeid
Kvalifikasjoner- Sosialfaglig utdanning på masternivå, eller annen relevant utdanning på samme nivå
- Solid ledererfaring
- Erfaring med budsjettering, økonomioppfølging, rapportering og styring
- Er tydelig i lederrollen
- Evne til å håndtere både strategiske og operative utfordringer
- Implementeringskompetanse
- Gode kommunikasjonsevner og god skriftlig fremstillingsevne
- Utviklings- og resultatorientert og liker utfordringer
- God kunnskap om og erfaring fra offentlig sektor og det samfunnsoppdraget som ligger til kommunene
Utdanningsretning- Medisin / Helse / Sosialfag
Utdanningsnivå- Høyskole / Universitet, Hovedfag / Mastergrad
Personlige egenskaper- Evne til ”helhetlig blikk”
- Ambisjoner om å lede, ikke bare administrere
- Evne å operasjonalisere politiske og administrative vedtak
- Strukturert, løsningsorientert og beslutningsdyktig
- med gjennomføringskraft
- Humor
- Raus
- Tydelig, engasjert og evne til å motivere og legge til rette for at den enkelte får utnyttet sitt potensial
- Personlig egnethet for stillingens kompleksitet vil vektlegges
Vi tilbyr- En lederstilling med mulighet til å påvirke utviklingen av fagfeltet med fokus på tidlig innsats
- Interessante og utfordrende lederoppgaver
- Tverrfaglig samarbeid
- Aktiv deltagelse i en kompetent, inkluderende og utviklingsorientert ledergruppe
- Inspirerende arbeidsmiljø med engasjerte kollegaer
- Lederutvikling i regi av kommunen
- Lønn: Etter avtale
- Tiltredelse: Snarest
Arbeidssted:Nedre Storgate 3, 3015 Drammen
Kontaktinfo:Sidsel Hager, Barnevernleder, 913 75 553
Siri Myhre Haug, Virksomhetsleder, 926 13 377
Nøkkelinformasjon:Annonsør: Drammen kommune
Ref. nr.: 2314396611
Heltid
Fast
Antall stillinger: 1
For elektronisk søknadsskjema:
[Klikk her]