Vi har ledig følgende stillinger ved NAV Kristiansund som veiledere/programrådgivere:
- x3 faste 100 % stillinger
- inntil x4 midlertidige 100 % stillinger
I forbindelse med flyktningstrømmen fra Ukraina har Kristiansund behov for å øke vår bemanning raskt. Da det fortsatt er usikkerhet knyttet til hvor mange som kommer hit, hvor fort de kommer og hvor lenge de blir, vil de fleste stillingene foreløpig være midlertidige.
Vikariatene blir i første omgang minimum ut september 2023. De kan bli lyst ut som faste stillinger på sikt. Stillingene vil bli knyttet til team som jobber med oppfølging av flyktninger. Dersom det skjer omplassering av ansatte ved eget kontor, kan det bli ledig(e) stilling(er)/vikariater i andre team/avdelinger.
Om enheten/avdelingen
NAV er Norges arbeids- og velferdsforvaltning med ca. 19.000 medarbeidere. Vi leverer tjenester og stønader til 2,8 millioner mennesker. Gjennom vår innsats skal flere få mulighet til å være i arbeid, delta i samfunnet og få sikret inntekt. NAV sin strategi er "arbeid først". Det innebærer at vårt hovedfokus er å yte bistand mot å komme i arbeid.
NAV Kristiansund er et partnerskap mellom kommune og stat. NAV Kristiansund har ca. 75 engasjerte medarbeidere organisert i 4 avdelinger med ulike team som bistår og utfyller hverandre. Lokalene ligger sentralt i Kristiansund. Vi skal samhandle med et mangfold av arbeidsgivere, samarbeidsparter og brukere som trenger ulike tjenester, veiledning og oppfølging. NAV Kristiansund har som mål å være en spennende arbeidsplass som legger vekt på gode resultater til beste for innbyggerne, og utviklingsmuligheter for den enkelte medarbeider.
NAV Flyktning- og integreringstjenesten har ansvar for bosetting og kvalifisering av nybosatte flyktninger. Vi jobber i tett samarbeid med Voksenopplæringen og andre kommunale enheter, i tillegg til arbeidsmarkedet og frivillige lag og organisasjoner.
Arbeidsområder
- bistå til å skaffe og klargjøre boliger
- helhetlig oppfølging og veiledning av den enkelte bruker og deres familie
- motivasjonsarbeid, samt økonomisk råd og veiledning
- koordinere og ha tett samarbeid internt i NAV, med voksenopplæring, skoler og andre aktuelle samarbeidsparter
- oppfølging av deltakere på introduksjonsprogrammet
- utstrakt bruk av dataverktøy/digital kommunikasjon og møtearenaer
- benytte NAV sine ulike fagsystemer både til dokumentasjon av oppfølging, behovsvurderinger, saksbehandling og arkiv
- saksbehandling etter gjeldende lovverk (lov om sosiale tjenester i NAV, introduksjonsloven og integreringsloven, lov om folketrygd, forskrift om arbeidsrettede tiltak, m.fl.)
- kartlegge og avklare brukernes ressurser, behov og yrkesmål
- i samarbeid med bruker utarbeide individuelle planer med mål om kvalifisering til arbeid/utdanning gjennom fulltids introduksjonsprogram og/eller andre tiltak
- etablere og videreutvikle et tett samarbeid med lokalt næringsliv for å sikre inkludering og ordinær arbeidskraft til arbeidsgivere, samt gi muligheter for språk- og arbeidstrening
Kvalifikasjonskrav
- minimum 3-årig relevant høyere utdanning. For søkere med dokumentert relevant erfaring (fra NAV-kontor eller flyktningetjeneste) kan utdanningskravet fravikes
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- gode digitale ferdigheter
- førerkort klasse B
Ønskelige kvalifikasjoner
- erfaring fra arbeid med målgruppen
- kjennskap til aktuelle lover og fagsystem (Unique flyktning, Velferd, Modia, Arena mm.)
- erfaring fra å jobbe med endring og motivasjon med personer som har ulike helsemessige og sosiale utfordringer
- god veiledningskompetanse
Personlige egenskaper
- genuin interesse for mennesker og ønske om å utgjøre en forskjell
- analytiske evner, være selvstendig, arbeide systematisk og helhetlig
- god evne til å prioritere mellom oppgaver
- være en god relasjonsbygger og dyktig i motivasjonsarbeid
- kunne sette deg inn i nye arbeidsoppgaver, tilegne deg ny kunnskap, og være fleksibel og omstillingsdyktig
- høy serviceinnstilling
- kunne ta initiativ og være med på å utvikle kontoret
Personlig egnethet vil vektlegges.
Vi tilbyr
- et godt og spennende arbeids- og fagmiljø
- fleksibel arbeidstid
Spesielle forhold i stillingen
I forbindelse med bosetting av flyktninger kan det være noe arbeid på ettermiddag og kveld. Arbeidsoppgavene kan endres innenfor NAV-kontoret sine ansvarsområder.
Øvrige vilkår
Tror du at du kan ha fortrinnsrett til stillingen?
Ved tilsetting må godkjent politiattest fremskaffes før arbeidsforholdets start.
Ansettelse skjer etter kommunalt avtaleverk og på de vilkår som framgår av lover, reglement og tariffavtaler. Kommunen har gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring på fritiden. Det tas forbehold om endring av tjenestested, ansvars- og arbeidsområde samt eventuelle tilpasninger i stillingens innhold etter kommunens skiftende behov.
Søknad
Søknad sendes elektronisk via vårt rekrutteringssystem. Søkere som blir innkalt til intervju må ta med attesterte kopier av vitnemål og attester.
Kristiansund kommune ønsker mangfold, og vi oppfordrer kandidater som oppfyller kvalifikasjonskravene til å søke stilling hos oss, uavhengig av alder, kjønn, funksjonshemming eller nasjonal/ etnisk bakgrunn.
Kommunen praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Det innebærer at søkere må begrunne særskilt hvis en søknad ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vil bli vurdert i forhold til reglene i Offentlighetsloven, og søkeren vil bli kontaktet. Hvis det etter kommunens vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søker komme med på offentlig søkerliste.
Til din informasjon vil søkere til stillinger aldri bli bedt om å oppgi BankID i forbindelse med søknadsprosessen. Med andre ord må du aldri gi fra deg BankID informasjon i forbindelse med jobbsøking.
Link til søknadsskjema:
Epost:
Logg inn for å se kontaktinformasjonLogg inn for å se kontaktinformasjon