Drammen kommune hviler på tre bærebjelker: Et sterkt deltakerdemokrati gjennom aktiv innbyggermedvirkning, tjenester nær innbyggerne og en offensiv stedsutvikling som skaper attraktive lokalsamfunn. Kommunen ligger sentralt til i det nye fylket Viken, og har vel 100 000 innbyggere og rundt 6500 ansatte. Se også
NAV Drammen er et av landets største NAV-kontorer med 235 medarbeidere fordelt på de tre lokasjonene Drammen, Mjøndalen og Svelvik. Vi har kunnskapsrike medarbeidere og er opptatt av å utvikle en kultur for kunnskapsdeling og åpenhet. Vi jobber kontinuerlig med utvikling av våre tjenester og har stort fokus på tverrfaglig samarbeid for å gi god service og kvalitet i tjenesten til bruker.
NAV Drammen har ni avdelinger. Blant annet er det tre relativt like avdelinger, Oppfølging 1-2-3, som har ansvar for oppfølging av personer over 30 år uavhengig av innsatsbehov. Avdeling Ungdom har ansvar for oppfølging av personer under 30 år uavhengig av innsatsbehov. Avdeling Arbeid og helse har ansvar for oppfølging av sykmeldte både med og uten arbeidsgivere. Vi følger opp personer som kan ha sammensatte utfordringer knyttet til helse, økonomi og/eller sosiale forhold. Det er viktig at veilederen våger å ta de nødvendige samtalene og evner å avdekke utfordringer som står i veien for å nå målet om jobb og selvforsørgelse. Dette krever veiledere som tenker helhetlig og som raskt kan opprette tillit og gode relasjoner i møtet med bruker.
Vi har nå ledig 1 midlertidig og 5 faste veilederstillinger med enten statlig eller kommunalt tilsettingsforhold. Det er stillinger som veileder økonomi, veileder oppfølging og veileder oppfølging sykmeldte til Oppfølging 1 og 3 (fire veiledere), Ungdom (1 veileder) og Arbeid og helse (1 veileder). Alle stillingene er 100%. Engasjementet har varighet på ett år og for alle stillinger er det ønskelig med snarlig oppstart.
Vi søker deg som er god til samhandling med mennesker, og som sammen med dyktige kolleger og viktige samarbeidspartnere vil bidra til å gi mennesker muligheter til å bli inkludert i arbeidslivet.
Arbeidsoppgaver
- Veileder økonomi: Ansvar for saksbehandling, råd og veiledning av brukere etter datofordeling i tett samarbeid med veileder oppfølging med mål om selvforsørgelse. Saksbehandling, råd og veiledning knyttet til relevant lovverk som lov om sosiale tjenester samt andre lover innenfor NAV's virkeområde.
- Veileder oppfølging av sykmeldte: Oppfølging, råd og veiledning av sykmeldte personer med arbeidsforhold etter bransjefordeling, samt råd og veiledning til arbeidsgivere i forhold til sykefraværsoppfølging. Ansvar for å avholde dialogmøter, foreta arbeidsevnevurderinger, oppfølging av aktivitetsplaner og vurdering av ulike tiltak. Arbeidsoppgavene inkluderer tett samarbeid med arbeidsgivere, fastleger og behandlere i helsevesenet knyttet til den enkelte brukers mål om å beholde arbeid.
- Veileder oppfølging: Ansvar for helhetlig oppfølging av brukerportefølje med fokus på avklaring, veiledning og motivering til utdanning og/eller arbeid. Behandling av saker etter lover innenfor NAV's virkeområde.
Felles for alle roller:
- Bruk av arbeidsrettede virkemidler for å kunne gi best mulig tilpasset oppfølging.
- Oppfølging av brukere gjennom fysiske møter, telefonsamtaler og digitale verktøy.
- Samarbeid og samhandling med andre relevante aktører i eller utenfor NAV-kontoret, som fastlege, behandler, tiltaksarrangør og ikke minst arbeidsgiver.
- Råd og veiledning samt informasjon om NAV sine tjenester.
NAV er i stadig utvikling og det tas forbehold om endringer i arbeids- og ansvarsområdet. Du må påregne å utføre de oppgaver som til enhver tid er nødvendig for at vi skal kunne nå de målene som er satt for virksomheten.
Kvalifikasjoner
- Fullført utdannelse tilsvarende bachelor gjerne innenfor sosialt arbeid, helse, pedagogikk, sosiologi, samfunnsfag, jus eller økonomi
- Lang og relevant erfaring innenfor tilsvarende arbeidsoppgaver kan kompensere for utdanningskravet
- Erfaring med å jobbe i tett relasjon til mennesker og snakke med mennesker i vanskelige livssituasjoner
- Interesse for tall og personlig økonomi
- Interesse og gjerne erfaring fra saksbehandling
- God kompetanse på IKT-verktøy samt evne og vilje til å sette deg raskt inn i nye digitale verktøy
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- Ønskelig med førerkort klasse B for å kunne benytte tjenestebil til brukermøter f. eks. på en av lokasjonene eller hos arbeidsgivere
- Det er en fordel om du har kompetanse om arbeidsmarkedet generelt og for Drammensregionen spesielt
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Evne til å skape gode relasjoner til mennesker med ulike utfordringer og behov - også i et langt tidsperspektiv
- Evne til å arbeide selvstendig, målrettet, nøyaktig og effektivt i en ofte hektisk arbeidshverdag med arbeidsplass i åpent kontorlandskap
- Evne til å være fleksibel, løsningsorientert og trives med allsidige oppgaver
- Stor arbeidskapasitet
- Godt humør og positiv bidragsyter i et helsefremmende arbeidsmiljø
Personlig egnethet, engasjement for NAV's samfunnsoppdrag og motivasjon for stillingen vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr
- Varierte arbeidsdager og arbeidsoppgaver i et arbeidsmiljø hvor samarbeid, mangfold og engasjement for samfunnsoppdraget er viktig
- En arbeidsplass som avspeiler et mangfoldig, inkluderende og godt arbeidsmiljø med aktive, engasjerte og kunnskapsrike kolleger
- Mulighet til å påvirke utviklingen av NAV Drammen og partnerskapet på jakt etter gode løsninger for brukerne
- Ledere som gir deg utviklingsmuligheter
- En individuell opplæringsplan med fadderordning
- Lønnsspenn kr. 485 800 - kr. 537 900 etter ansiennitet og kvalifikasjoner i samsvar med hhv. statlig og kommunal tariffavtale (kode 1408 Førstekonsulent for statlig tilsetting eller kode 655901 Førstekonsulent NAV for kommunal tilsetting)
- God pensjonsordning (fra lønnen trekkes 2 %) gjennom Statens pensjonskasse eller Drammen kommunale pensjonskasse avhengig av tilsettingsforhold
- Tjenestested er Drammen (Grønland) Søknad og CV sendes via lenken nedenfor. Dersom du har spesiell motivasjon for en av rollene, ønsker vi å lese om det i søknaden. Nyutdannede oppfordres også til å søke, dersom kvalifikasjoner for øvrig er oppfylt. Det er planlagt gruppeintervjuer i uke 36-37. Aktuelle kandidater vil få invitasjon raskt etter søknadsfristens utløp. Vi gjør oppmerksom på at CV benyttes i utvidet søkerliste. Dersom du ønsker å unntas fra offentlig søkerliste må du begrunne anmodningen om unntak. Se feltet for spesiell vurdering under utfylling av CV. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.
Kontaktinformasjon
Saadi Sherwany, Avdelingsleder Arbeid og helse,
Logg inn for å se kontaktinformasjon
Kari Laastad, Avdelingsleder Oppfølging 1,
Logg inn for å se kontaktinformasjonArbeidssted
Grønland 55
3045 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:NAVReferansenr.:
Logg inn for å se kontaktinformasjon23Stillingsprosent: 100%Engasjement, FastSøknadsfrist: 04.09.2022