(KarriereStart.no):
Navn: Jannicke Holmgreen Lorentzen
Alder: 31
Fra: Slemdal Oslo
Stilling: Hotellsjef
Hvordan er en typisk arbeidsdag for deg?
En typisk arbeidsdag for meg er å starte dagen tidlig for å sikrestille at alle avdelinger går som det skal. Jeg starter med å ta en runde, her sjekker jeg at frokost er i henhold til standard, utsjekk går som det skal, at alle fellesareal er ryddig og at nattskift har gjort det de skal. Detaljer er viktig i denne rollen, og jeg starter derfor morgenen med å sjekke alle areal. Etter frokost og utsjekk, er jeg ofte med på morgenmøter i avdelingene. Eksempelvis kan det være på renholdsavdelingen, hvor jeg i samarbeid med avdelingsleder formidler viktige fokusområder, måltall og hvilke gjester vi har på huset. Rundt klokken 10 setter jeg meg ned med det administrative: Timeregistrering, fakturaer, rapportering av omsetning, mail, salg og sikrestilling av alle avdelinger.
I KarriereStarts nye filmserie «Mitt yrke på to minutter» følger vi hver uke en ny hverdagshelt på jobb, og gir leserne våre et innblikk i alle de spennende og interessante yrkene som finnes der ute. Vi håper at dette kan hjelpe deg i jakten på drømmejobben!
En arbeidsdag på hotell er aldri lik og består også i mange møter, gjerne etter lunsj. Det kan være salgsmøter, møter med leverandører og så videre. En hotellsjef sikrestiller alle aspekter av et hotell, og derfor går også mye av tiden til møter.
Hva er det du liker best ved jobben din?
Nettopp den varierte arbeidsdagen. Ingen dag er lik. I tillegg har vi stor påvirkningskraft. Vår rolle er å gjøre våre gjester og ansatte fornøyde, og dette er utrolig spennende. Spesielt når vi ser at vi når gode måltall både på myke verdier og det økonomiske resultatet. Dette driver meg veldig til å motivere teamet. Det vi oppnår sammen som et team gir meg mye energi. Som hotellsjef bør du være en leder, ikke en sjef, det vil si lede mennesker i rett retning sammen.
Hva er viktige egenskaper i yrket ditt?
Det er viktig at man er driftig og en «doer». Produktet er ferskt, det vil si at handler man ikke raskt nok kan penger eller gjester gå tapt. Man må takle stress, mange baller i luften og et hektisk tempo for å levere. Man skal klare å oppnå flere mål samtidig, altså høy gjestescore og fornøyde ansatte, samtidig som man har en effektiv drift. Det er viktig å tenke nytt og stadig endre seg. Bransjen endrer seg hele tiden og det gjør gjester også. Skal man være konkurransedyktig må man ha evnen til å tenke nytt og selv endre seg. Fleksibilitet er alfa omega, og at man liker endring.
Les også: Nesten 10 prosent uføretrygdet
Hva har du av formell utdanning?
Jeg har en «Bachelor of Business in Tourism and Hotel Management» fra Cesar Ritz Colleges i Sveits, samt en «Master of Science in International Hotel and Tourism Fra Oxford Brookes University».
Hva er det mest utfordrende med å jobbe innen yrket ditt?
Det mest utfordrende er nettopp at hvert år må man være nytenkende og skape noe nytt. Tenke smart, gjøre endringer og henge med.
Har du noen tips til andre som kunne tenke seg å jobbe med det samme som deg?
Det viktigste i dette yrket er som sagt å utdanne seg, samt ha erfaring fra hver avdeling på et hotell. For å kunne lede et hotell så bør man kjenne hvordan hver avdeling fungerer, det vil si jobbe både tidlig, kveld og natt, og lære seg alle avdelinger. Jeg har selv jobbet alle avdelinger, inkludert natt, og det gir deg et helhetsbilde som er viktig. I tillegg til dette kan man også konkret gjøre endringer på hotellet som vil være bedre for gjesten og de ansatte.