Marcus Lundgren, som er Revenue Manager i hotellkjeden Scandic Hotels, har som oppgave å sikre at hotellenes lokaler er optimaliserte. Det vil si at han skal sørge for at de får best betalt for utleie av rommene til enhver tid.


– Når du bestiller et rom hos oss, er det vi som bestemmer prisen basert på hvem du er. Det kan være at du er en idrettforelder som reiser med dine barn og skal bo her over helgen, eller om du er den forretningsreisende som skal bo fra tirsdag til onsdag. Når du setter pris som Revenue Manager, er det en rekke nøkkelfaktorer som spiller inn, forklarer han.


Først og fremst er det tilbud og etterspørsel som gjelder, men også en rekke andre parametere. For eksempel hvilket kundesegment du tilhører. Om det er privat eller bedrift. Om det er sommer, vinter, helg eller hverdag. Om du skal bo der lenge eller kort.


– Det er mange faktorer som spiller inn når vi setter prisen. Når jeg ser et fullbooket hotell, tenker jeg alltid: «Det er fullt. Kunne jeg ha satt en høyere pris?» Det tenker jeg, for vi skal alltid ivareta kapasiteten. Om vi selger til fullt kan vi fort tro at vi har solgt oss litt for billig. Det gjelder å finne balansegangen.



For å lykkes som Revenue Manager, mener Marcus at man bør ha kommersiell teft, være analytisk og glad i tall. Man bør også være nysgjerrig av natur, like konkurranse og å hele tiden bli bedre.


– Du skal like konkurranse, fordi du må konkurrere med deg selv og hele tiden ville gjøre det litt og litt bedre. Det har mye å si for inntjeningen til foretaket, sier han.


Mange av dem som jobber som Revenue Manager har en universitetsutdannelse, enten innenfor hotelladministrasjon eller økonomi på bachelor- eller masternivå.


– Jobbmulighetene som Revenue Manager er økende. Tradisjonelt sett har yrket eksistert innen fly, hotell, cruise og leiebil. Vi ser at det kommer i større grad i andre bransjer også, som event, idrett og energibransjen. Revenue-faget er på en oppadgående kurve, avslutter Marcus.

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger