– En dataanalytiker har som formål å finne ut faktiske fakta basert på data, så vi kan lage bedre tjenester, selge mer eller tilpasse tjenester til kundene, forklarer Maarten Berge, som er dataanalytiker i Telia.
Han mener at alle som driver med noe på nettet eller apper, trenger en dataanalytiker. Det kan for eksempel være utviklere, businessfolk og markedsføringsfolk.
– Alle kan forholde seg til data og innsikt, og det er nettopp det en dataanalytiker forsøker å bringe til bordet. Jeg tror at over tid vil de bedriftene som evner å bruke dataanalyse i bunn oppleve at de gjør bedre prioriteringer, bedre investeringer, og at de får bedre produkter og tjenester.
Han tror også at det skaper en forening mellom avdelinger i en virksomhet.
– I bedrifter som kanskje ikke bruker datainnsikt så mye, kan det ofte være at subjektive meninger, politikk eller andre ting kommer i veien for det som er best for kunden eller bedriften. Da er tallgrunnlag og faktaanalyse med på å utjevne eventuelle problemer.
Han vil anbefale å bli dataanalytiker til dem som har litt nysgjerrighet i seg, og som liker fakta.
– Når det gjelder ferdigheter i en analysesituasjon, så kan det faktisk være ganske mange inngangsporter til det å være dataanalytiker i digital forstand. Først og fremst at du er en problemløser, at du viser at du kan ta tak i hvilket som helst problem og bruke verktøyene du har, men også se at du kan videreutvikle det og tilpasse deg situasjonene etterhvert som de kommer, avslutter Maarten.