Årlig kommer rundt 110 000 personer til familievernet på landsbasis for å få bistand til parforholdet, mekling, foreldresamarbeidet og andre vansker, konflikter og kriser i familien.Familievernet er en spesialtjeneste og meklingsinstans etter ekteskapsloven og barneloven, og et offentlig og gratis lavterskeltilbud hjemlet i lov om familieverntjenester. Familievernet gir tilbud om behandling og rådgivning til alle, enten det er enkeltpersoner, par eller familier, og også uavhengig av livssyn og religion.
Familievernet driver også kurs, grupper, undervisning og informasjon rettet mot publikum og det øvrige hjelpeapparatet. Dette kan være kurs for ferske foreldre, for foreldre med nedsatt funksjonsevne og foreldrekurs for tidligere partnere. Det finnes også samtalegrupper for barn etter foreldrenes brudd.
Vi ønsker en leder med klokt hode og stort hjerte som trives med å lede organisasjoner i utvikling og endring. Familievernkontoret er en kompetansevirksomhet med et tydelig satsningsområde innenfor forebyggende tiltak i form av foreldrestøtte og familiestøtte. Vi ønsker en nytenkende, handlekraftig og strategisk fagutviklende leder, som har leveringsevne og ambisjoner på vegne av seg selv og de ansatte. Ut fra dette kan vi tilby en spennende og utfordrende lederstilling med stort faglig potensiale og handlingsrom.
Familievernkontoret i Drammen og Kongsberg er regionens største kontor med ca 30 årsverk (psykologer, sosionomer og kontorfaglige). Kontoret har et aktivt og spennende fagmiljø med erfarne og engasjerte medarbeidere. For tiden er det et særlig fokus på oppbygging av nasjonalt spisskompetansemiljø for forebyggende tiltak i form av foreldrestøtte og familiestøtte, som kontoret er ansvarlig for.
Arbeidsoppgaver/ansvarsområder
- Være en leder med tydelig mål og resultatansvar, hvor drift, kultur og videreutvikling av kontoret ses i sammenheng
- Utvikle tjenestetilbudet innenfor enheten i tråd med nasjonale og regionale føringer
- Implementere endringer og drifte enheten slik at resultater oppnås i tråd med regionens mål
- Ansvar for personal, fag, økonomi og internkontroll
- Lede, motivere, utvikle og følge opp ansatte
- Delta i regionens ledernettverk med alle regionens familievernkontor
- Samarbeide med forsknings- og kompetanseinstitusjoner, kommuner og relevante andre
- Bidra nasjonalt i utvikling og forbedring av tjenesten
Kvalifikasjoner
Det kreves
- Relevant mastergrad/hovedfag fra universitet/høgskole
- Tilleggsutdanning i administrasjon og ledelse
- Relevant ledererfaring
- God innsikt i offentlig forvaltning
- Stillingsinnehaver må kunne håndtere relevante digitaliseringsverktøy, fag- og administrative IKT-systemer
Det er ønskelig med erfaring fra mekling og/eller familieterapi
Personlige egenskaper
- Du forstår komplekse sammenhenger og tar gode valg i situasjoner påvirket av mange faktorer med høy grad av usikkerhet
- Du er strategisk, utviklings- og endringsorientert og leverer
- Du forstår sammenhengen mellom politikk, etatsstyring og regional funksjon
- Du er engasjert i mennesker og evner å ta rasjonelle beslutninger med konsekvens for handling
- Du er omgjengelig og tydelig, med gode mellommenneskelige evner
- Du fremstår troverdig og har høy grad av integritet
- Du er dyktig til å motivere, delegere og utvikle gode samarbeidskulturer
- Du har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Personlig egnethet vil tillegges stor vekt.
Vi tilbyr
- Fast 100 % stilling
- Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1493 leder, p.t. kr. 650 200-745 600 pr. år (lønnstrinn 72-78). Avlønning vurderes etter utdanning og erfaring. For særdeles kvalifiserte søkere kan annen avlønning vurderes.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, tilbud om boliglån til konkurransdyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring
Generelle opplysninger
- Staten legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke - uavhengig av alder, seksuell orientering, kjønn og kjønnsidentitet, funksjonshemming, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Bufetat har som et personalpolitisk mål å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn.
- Stillingen er for tiden lagt til Bufetat, region sør ved Familievernkontorene Drammen- Kongsberg
- Politiattest vil kreves ved tiltredelse, jf. lov om barnevern § 6-10, og forskrift om politiattest § 6. Denne attesten skal ikke legges ved søknaden.
- Bufetat er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet.
- Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten, jf. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentleg verksemd (offentleglova), § 25.
- Reisevirksomhet må påregnes.
Kontaktpersoner for stillingen
Avdelingsdirektør Jan Ove Nesse, tlf. Logg inn for å se kontaktinformasjon eller Seniorrådgiver Heidi Kristiansen, tlf. 466 17 882
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet varighet og stillingsstørrelse skal tas med ved et evt. intervju eller legges ved elektronisk.
Søknadsfrist: 04.03.18
Adresse: Grønland 68 3045 DRAMMEN Web: http://www.bufdir.no