Butikksjef / Butikkledelse
Om yrket, jobbmuligheter, utdanninger og lønnsnivå.
Hva gjør en butikksjef / butikkleder
En butikksjef har ansvar for den daglige driften av en butikk.
Arbeidet som butikkleder eller butikksjef er variert, og består av flere arbeidsoppgaver og arbeidsområder.
Jobben innebærer alt fra den daglige driften, til varebehandling, bestillinger, kundeekspedering, innkjøp, logistikk- og personalansvar.
Som regel, har man også det økonomiske ansvaret med budsjettering, regnskap og omsetningsansvar.
Vanligvis er det butikksjefen som har ansvaret for all virksomheten i et salgslokale, men særlig i større varehus kan en enkelt virksomhet ha flere butikksjefer eller avdelingssjefer.
Personlige egenskaper - Butikksjef
En forutsetning for å bli butikksjef er at man må ha evnen til å kunne administrere og organisere en salgsbedrift.
Man må også ha en økonomisk interesse siden tallbehandling er en vesentlig del av jobben.
Man må også ha evnen til å arbeide selvstendig, ha gode samarbeidsevner og være serviceinnstilt som person.
Utdanning / kompetansekrav - Butikksjef / Butikkleder
Flere norske høyskoler og universiteter tilbyr bachelor- eller mastergradstudier som kvalifiserer til arbeid som butikksjef. Dette kan for eksempel være studier innen handel, service og logistikk, internasjonal handel og varehandel og distribusjon.
Mange butikkjeder utvikler også sine egne ansatte og gir dem muligheter til utdanning gjennom diverse interne opplæringsprogrammer og kurs.
Jobbmuligheter - Butikksjef / Butikkleder
Handelsnæringen har alltid et stort behov for kvalifiserte kandidater til assisterende butikksjef eller butikksjef-stillinger. Dette gjelder særlig i butikker som er tilknyttet de større kjedene innen dagligvarer, klær, elektro, sportsutstyr osv.
Lønnsnivå- Butikksjef
Årslønn 554 040,- (Kilde: SSB 2023)