Velkommen til Fredrikstad, kåret til Norges mest attraktive by 2017. En liten time fra Oslo, der hvor Glomma renner ut i havet finner du Fredrikstad. Med våre 80.000 innbyggere er vi landets sjette største by. Fredrikstad er en by i sterk vekst. I tillegg til en urban bykjerne, har vi et spennende og vakkert omland og en vakker skjærgård. Byen er kjent for sitt rike kulturliv og sine historiske tradisjoner. Gamlebyen er Nord-Europas best bevarte festningsby. I Fredrikstad finner man trygge oppvekst- og levekår, et godt boligtilbud og et variert miljø- og teknologibasert næringsliv. Du når Oslo på en time og Gøteborg på vel to timer. Fredrikstad kommune ønsker å være en arbeidsgiver hvor ulikheter og mangfold er en styrke. Kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn og eller redusert funksjonsevne oppfordres til å søke. Kommunens verdier er Modig, Engasjert, Romslig og Kompetent.MERK Fredrikstad - så andre MERKer det!
Fredrikstad kommune har ledig 100 % fast nyopprettet spesialrådgiverstilling med tiltredelse snarest eller etter nærmere avtale. Stillingen vil ha sitt arbeidssted på Rådhuset, i sentrum av Fredrikstad, med kort avstand til offentlig kommunikasjon.
Seksjon for økonomi og organisasjonsutvikling (Øk.org.) er rådmannens stab i Fredrikstad kommune. Seksjonen skal legge til rette for at ledere og medarbeidere i Fredrikstad kommune skal kunne levere gode tjenester til innbyggerne. Vårt mål er å være en kompetent og nytenkende stabs- og støttefunksjon for politisk og administrativ ledelse og for seksjoner med underlagte virksomheter. Vi skal drive effektiv utvikling av kvalitativt gode tjenester gjennom bruk av moderne og effektive løsninger.
Seksjonen ledes av kommunalsjef som også er rådmannens stedfortreder.
Seksjonen har ansvar for områdene:
- Økonomi og regnskap
- Personal og lønn
- HMS
- Byarkiv
- Kommunikasjon og service
- IT
- Anskaffelse og bevilling
- Kemner
- Kommuneadvokaten
- Beredskap
- Innovasjon
Kommunalsjefen etablerer nå et utviklings -og lederstøtteteam til den strategiske ledelsen inkludert virksomhetslederne i seksjonen. Stillingen vil ha oppgaver av både rådgivende, støttende, koordinerende og oppfølgende art knyttet til ulike styringssystemer og prosesser og legge til rette for at kommunalsjef og seksjonens ledergrupper jobber så effektivt og rasjonelt som mulig. Stillingen organiseres i stab til kommunalsjef.
Virksomhetene i Seksjon for økonomi og organisasjonsutvikling er sentrale i kommunens utvikling og drift, og som rådgiver vil du få en rolle å kommunisere seksjonens arbeid ut i organisasjonen og samfunnet.
Den som tilsettes har store muligheter for å forme innholdet i stillingen sammen med kommunalsjef.
Vi kan tilby
- En utfordrende og spennende stilling i Norges mest attraktive by omgitt av vakker natur og med et rikt kulturliv
- En nøkkelstilling med mulighet til å utvikle Fredrikstad kommune som organisasjon og samfunn sammen med dyktige og dedikerte kolleger
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- Fleksibel arbeidstid
Hovedansvarsområder
Som spesialrådgiver i stab vil du være kommunalsjefens nære medarbeider og blant annet ha ansvar for saksbehandlingsoppgaver, være pådriver i utviklingsarbeid, utredninger og prosjekter, rapportering og internkontroll.
Øvrige ansvarsområder for din stilling
- Bidra til tverrfaglig utviklingsarbeid
- Bidra til å videreutvikle og følge opp arbeidet med kommunens planverk
- Bidra til å utvikle god intern og ekstern kommunikasjon
- Bidra til å bygge omdømme og gode relasjoner, herunder godt og nært samarbeid med nabokommuner, regionale myndigheter og andre samarbeidspartnere
- Kvalitetssikre saksbehandling og oppfølging av politiske vedtak
- Være bidragsyter til avdelingsledere i seksjonen i avgrensede oppgaver
Kvalifikasjonskrav
- Du har høyere relevant utdanning på masternivå, gjerne innen samfunnsvitenskap eller administrasjon og ledelse. Alternativt kan utdanning på bachelornivå, kombinert med relevant praksis og tilleggsutdanning være aktuelt
- Du har minimum 5 års erfaring fra offentlig sektor eller annen relevant virksomhet, og må kunne vise til resultater innen utviklingsarbeid
- Du er god til å kommunisere muntlig og skriftlig, på norsk
Ønskede kvalifikasjoner
- Du har mye erfaring fra saksbehandling
- God forståelse for og erfaring fra samhandling og samspill mellom politisk og administrativt nivå og fra tverrfaglig samarbeid
- Det legges vekt på erfaring fra og ansvar for utviklings- og endringsprosesser i tidligere stillinger
- Du er strategisk, proaktiv og handlekraftig, og meget nøyaktig og strukturert
Personlige egenskaper
Vi søker deg som;
- er analytisk, har evne til å se helhet, tenke langsiktig og strategisk
- er utadvendt og relasjonsskapende
- er opptatt av å involvere og leter etter nye løsninger
- kan inspirere og engasjere, og være tydelig
- har respekt for andres faglighet, er opptatt av utvikling og nytenkning, og er god til å dele kunnskap og samarbeide
- er initiativ-preget og målrettet, leveringsdyktig og serviceinnstilt
- er troverdig og har høy integritet
Personlige egenskaper blir tillagt stor vekt.
Lønnsopplysninger
Stillingen avlønnes som rådgiver/spesialrådgiver avhengig av utdanningsnivå.
Generelt:
Arbeidstakere tilsettes i Fredrikstad kommune i henhold til lover, reglement og tariffavtale. Prøvetiden er 6 måneder.
Søknad sendes
Seksjon for økonomi og organisasjonsutvikling benytter kun elektronisk søknadsprosess. Gå inn på www.fredrikstad.kommune.no, under ledige stillinger/kunngjøringer.
Dersom du er intern søker kan du gå inn på Frekit, Enterprise Personalia, velge fanen Hjem og trykke på ledige stillinger.
Spørsmål om innlogging/søknadsprosess rettes til Anette Grønneberg, tlf.
Logg inn for å se kontaktinformasjonSpørsmål om stillingen kan rettes til kommunalsjef Kari Sørum, tlf.
Logg inn for å se kontaktinformasjonOffentlighet
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentligheten. Søkere som har bedt om unntak fra offentligheten vil bli varslet dersom dette ønsket ikke kan imøtekommes (offentlighetsloven § 25). Det vil fremgå av den offentlige søkerlisten hvor mange søkere det har vært, og hvilket kjønn de har.
Søknadsfrist:21.05.18
Arbeidsgiver:Fredrikstad kommune
Adresse: 1671 KRÅKERØY